"Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk."

"Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: "Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran."

al kahf,13 & 14


Apabila pemerintah mereka tidak memerintah mengikut Kitabullah, ketahuilah bahawa Allah SWT akan pecah-belahkan mereka dan menjadikan mereka berbalahan sesama mereka.”;- (Riwayat Ibn Majah, Kitab al-Fitan (Hadith 4019), 2/ 1332).

KAMI DENGAR DAN KAMI TAAT

PALESTINE FOREVER

PALESTINE FOREVER

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY
KLIK TERUS KE FACEBOOK

Isnin, November 30, 2009

PEMUDA UMNO SELANGOR SEDANG DISERANG OLEH BLOGGER UMNO SENDIRI!!!!


Inilah berita paling menakjubkan setakat minggu ini.Mana tidaknya,Ketua Pemuda UMNO Selangor kena maki hamun dengan blogger pro UMNO/BN.Nampaknya untuk seminggu dua ni kacau bilau le Pemuda UMNO Selangor dan sedikit sebanyak membantu PR Selangor untuk memantapkan gerak kerja.Atau apakah kemungkinan ianya meniru bagaimana PAS yang dikatakan sudah hilang sokongan dari golongan orang muda.Yang kecoh baru-baru ini dimana Dr. Abu Hassan bin Hasbullah mengkritik Pas dan hilangnya sokongan orang muda kepada Pas.

Segalanya mungkin dalam politik.Jadi kerja kita sebagai pendokong agama Allah,jangan mudah merasa selesa dan cuai dalam gerak kerja Islam.-DPPK Parit

WAHAI PEMUDA UMNO SELANGOR! TOLONG JANGAN MALUKAN KAMI! (luahan hati blog pro BN/UMNO Parpukari)


Semalam aku terkejut bila Ketua Pemuda UMNO Selangor berkata, bukan mudah nak menang kembali Selangor dari Pakatan Pembangkang.

Tahukah anda siapa yang telah mengatakan demikian, tidak lain dan tidak bukan, dia adalah Ketua Pemuda Umno Selangor,Suhaimi Mohd Ghazali! Beliau nampak tidak begitu yakin yang UMNO akan dapat merampas Selangor kembali!

Untuk pengetahuan pembaca sekalian, Suhaimi adalah budak suruhan KJ, dia dilantik oleh si kitol untuk mengetuai pemuda Selangor, seperti yang kita ketahui, kebanyakan bebudak KJ ni memang tak reti nak buat kerja sebab mereka sebenarnya tidak layak pun untuk menjadi ketua tetapi disebabkan taat setia mereka kepada KJ maka mereka dilantik juga!

Bebudak KJ ni memang macam ni la perangai mereka semua, mereka ni nak tunjuk terer dalam parti je, nak berhadapan dengan pembangkang mereka semua kecut telor! Kat bawah ni ada beberapa petikan yang saya ambil dari beberapa rakan bloggers saya:

suhaimi silap besar..kenyataannya yang menyebut sukar untuk merampas kembali selangor daripada pakatan haram selangor sebenarnya telah mendedahkan kelemahan beliau sendiri sebagai ketua pemuda selangor.

dalam perang politik, satu pihak sebenarnya tidak wajar mendedahkan ayat sukar apabila menentang pihak yang lain. itu tandanya lemah dan tidak pernah buat kerja.

wahai ketua pemuda umno selangor...pakatan haram selangor sebenarnya boleh tumbang,boleh digugat,boleh hancur kiranya kamu tahu cara untuk membenamkan mereka..

suhaimi berkata dia akan mendedahkan kronisme,rasuah pakang buatan haram selangor ?
suhaimi berkata sekarang bukan masa mencari kesalahan orang lain ? KENAPA 'AKAN' ? Ini pulak kisah dari blog Medan Info Kita

Seperti dijangkakan, setelah Bloggers menyiarkan artikel artikel yang kritis keatas UMNO-BN Selangor, sudah pasti respon yang akan diberikan bersifat “stereo-type”. Maka, Suhaimi pun turut sama “menjiwai watak” tersebut apabila menyatakan bahawa beliau “percaya” UMNO-BN Selangor sedang bergiat aktif dengan program di Bahagian dan kawasan masing masing dan tidak perlu dihebohkan… Inilah dia yang Bloggers maksudkan Program SYOK Sendiri…, yang hadir hanya ahli ahli UMNO untuk duduk diatas kerusi dalam dewan berhawa dingin, menjamu selera “bihun UMNO”, "karipap UMNO", ada yang juga yang berharap dapat “salam isi” daripada ketua cawangan mereka agar boleh cover duit minyak setelah hadir ke program tersebut…!

Kenapa Suhaimi tidak jawab tindakan mereka keatas beberapa Bola Tanggung yang disajikan oleh artikel artikel mengkritik UMNO-BN Selangor..?

Amat malang sekali nasib rakyat Selangor yang mahu melihat UMNO-BN kembali berkuasa apabila semua isu isu Bola Tanggung hanya dibiarkan begitu sahaja tanpa sebarang usaha daripada pemimpin UMNO-BN gunakan sebaik mungkin untuk mengkuburkan kerajaan Pakatan PKR-DAP-PAS..!

Secara logik akal, adalah sesuatu yang bodoh untuk mengatakan kepada musuh bahawa kita tidak akan dapat menewaskan mereka. Adat pendekar bertarung semestinya yakin dengan kemenangan dan melaungkan semangat untuk lawan membawa pulang kejayaan..! untuk selanjutnya baca disini..



Lihatlah betapa kecil jiwa dan lemah sekali semangat juang Ketua Pemuda UMNO Selangor. Sila baca komen blog Anti PKR berkenaan pendirian pengecut Ketua Pemuda pilihan Khairy ini.

Jelas lagi bersuloh kepimpinan Khairy tidak memantapkan Pergerakan Pemuda UMNO tapi menjadikan mereka pengecut dan penakut. Jika begini natijahnya, Khairy tidak mencapai KPI yang diletakan kepadanya oleh Presiden parti.

Harap Dato Najib sedar simanja anak Omak ini tidak layak dinaikan jadi Menteri.
Mankala di bawah ini agak special sikit, saya ambil dari pengomen yang telah meletakkan komennya di blog GAP:

Anonymous said...

Dia memang KP Selangor yang paling lembik sekali. Abang saya merupakan KP bahagian sering mengeluh tentang perangai Suhaimi mengendalikan mesyuarat negeri.Banyak yang tidak tegas dalam keputusan.Banyak keputusan mesyuarat dipengaruhi oleh Hj.Leman SUK Pemuda Negeri, bekas pegawai khas beliau di semasa jadi wakil rakyat.

Ini berpunca dari KJ kerana melantik rakan2nya sahaja sebagai KP Negeri.Asal sokong KJ semua jadi KP negeri. Juga bermasalah di Perak dan Johor. Hanya 5 Bahagian sahaja yg sokong KJ, 16 Bahagian lagi sokong mukriz dan khir toyo.

Barisan pegawai pemuda Negeri juga sangat lemah. Zainurin KP Klang sebagai naib KP Negeri gagal berfungsi gaduh dgn ketua bahagian, Bendahari Samad - gila projek peribadi, Azmir -K Penerangan, sering tidur dan tidak hadir dlm mesyuarat negeri,kerap balik awal.

Suhaimi adalah KP Negeri yang setiap bulan ke luar negeri. Tolong check dgn Imigresen. Sering gagal hadir mesyuarat pengurusan UMNO Negeri.

Semua kp bahagian tahu yang beliau adalah kp yang fail. Dato Noh tak boleh buat apa2, KJ lantik tanpa runding dengan beliau. Ibarat berperang dengan disokong panglima yang lembik.Pada hujung bulan 12 kp ini akan disogok ke Jakarta.Kalau nak corfirm tanya SUK Pemuda.

Semua orang tahu jika Suhaimi masih KP Selangor tak ada apa yang boleh dibuat.Bila ada orang dah tinggalkan komen sebegini di dalam blog, adalah sebaiknya kepada sesiapa yang berkenaan supaya menyiasat, benarkah perkara ini, sekiranya benar, maka harus disiasat mengapa dia suka ke Indonesia!

Inilah Suhaimi, budak pilihan KJ, macamana kita nak hormat pada orang-orang macam ni? Inikah bakal pemimpin kita? Belum apa-apa lagi jenis manusia ini sudah lari meninggalkan medan perang, malah bukan di Selangor sahaja, aku percaya kesemua lantikan KJ di negeri-negeri sedang menghadapi masalah yang sama!

Aku malas nak cakap banyak la, senang cerita macam ni je, kalau si kitol bingai dan pondan ni dilantik menjadi menteri maka hari itu kita semua sudah boleh talkinkan UMNO!

p/s -lantak korang le nak merepek ke nak melabun ke nak bertumbuk ke.....dppkparit

Ahad, November 29, 2009

MENDEKATI GOLONGAN MUDA







Pemuda secara dasarnya dilihat sebagaai golongan yang dikatakan (non partion ) tidak cenderung untuk menyertai mana –mana pergerakan politik . Sifat mereka yang non statik itu bukan sahaja boleh dilihat sebagai (political obstacle ) cabaran politik tetapi mesti dilihat sebagai sebagai potensi politik ( political potencial ) yang dapat merubah masa depan dan landskap pollitik negara.Golongan muda mewakili lebih 68% daripada jumlah penduduk dinegara ini sebenarnya merekalah yang mempunyai (force) kuasa untuk untuk mengubah bentuk dan daya kepimpinan negara .
Menjadi cabaran yang besar kepada kita untuk mendekati mereka ( kita pemuda pas ) kerana Indentiti mereka mereka telah ditempa menjadi entiti yang dilihat moden dan liberal berbeza dengan pemuda pas yang dlihat lebih islamik dan konservatif ,lalu ujudlah pertembungan indentiti yang sengaja dicipta oleh musuh-musuh islam melalui penerapan pelbagai program yang ditanamkankan kedalam minda anak-anak muda.

Walaubagaimanapun sifat anak muda yang non statik itu masih lagi dilihat sebagai satu potensi untuk berubah, mereka melihat sesuatu itu secara tidak statik dan mahukan nilai tambah dari semua segi kehidupan samaada politik ,ekonomi ,pendidikan termasuk juga agama itu sendiri ,ianya sesuatu yang harus ditawarkan kepada mereka .
Pemuda pas yang membawa indentiti islam itu perlu bijak didalam pendekatan dan penampilan mereka didalam masyarakat ., mereka perlu dilhat lebih aggresif dan konsruktif dalam memainkan peranan mereka didalam masyarakat . golongan muda mahu melihat pendekatan politik yang bersifat idealis bukan berbentuk ‘retorik' semata-mata dengan memberikan sebab –sebab dan alasan –alasan tetapi perlu Mengerakkan jalan-jalan penyelesaian untuk menyelesaikan permasalahan masyarakat.,
itu yang mereka mahu lihat dari kita ( pemuda Pas ) justeru kepimpinan pemuda itu mesti bersifat dinamik serta mempunyai jati diri yang tinggi .
Pertembungan identiti mengujudkan benteng-benteng komunikasi (communication barrier) yang seringkali menjadi batu penghalang kepada pemuda pas
Untuk mendekati golongan muda. Oleh itu ruang –ruang( enggagment) tautan harus dibuka seluas-luasnya kepada golongan muda. Sebenarnya pemimpin pemuda yang idealis adalah amat penting ,kerana ini adalah zaman persaingan idea .Pimpinan Pemuda harus lebih agresif dan idealis dalam mendekati golongan muda,antara yang boleh diambil contoh ialah apa yang dilakukan dizaman y.b sallehudin ayub menjadi ketua pemuda pas pusat beliau telah mencetuskan satu kondisi politik yang sebut (enggagment era ) .Apa yang beliau cuba lakukan ialah memecahkan strategi pendekatan yang tradisi kepada sesuatu yang dapat menarik anak-anak muda untuk turut bersama didalam program yang dianjurkan oleh pas.Pemuda Pas Pusat telah tampil dengan satu idea yang agak kontroversi yang sudah tentu menarik perhatian berbagai pihak terutamanya anak- anak muda iaitu dengan menganjurkan konsert diMarkaz Tarbiayah Pas Taman Melewar .Proses atraksi (attract attention) yg dilihat begitu berjaya .Hasilnya jalan –jalan untuk meruntuhkan benteng-benteng komunikasi itu mulai kelihatan .Salehuddin berjaya meletakkan satu penanda aras( benchmark ) dalam menampilkan bentuk kepimpinan yang idealis yang reputasinya cukup baik untuk menjadi contoh generasi pimpinan terkemudian .
Ideanya kelihatan agak kontroversi pada awalnya menyebabkan tok-tok
‘kita terpaksa membuka kitab untuk membincangkan konsep praktis hiburan dalam islam itu sendiri, bagi memenuhi kehendak dan tuntutan semasa .Hiburan telah menjadi senjata utama musuh-musuh islam untuk mencipta persepsi yang mengambarkan islam itu terlalu ekslusif hanya untuk golongan –golongan yang bergelar tok guru sahaja ,benteng-benteng pemikiran didalam masyarakat yang telah bertapak begitu lama dan kelihatan sukar untuk dirobohkan .Akhirnya para ulama telah menampilkan satu pendekatan baru dengan menampilkan konsep berhibur mengikut syariat apabila tok guru Nik Aziz sendiri memulakannya dengan konsert sambutan jubli perak Bandaraya kota baru , satu lagi proses (engagement)tautan yang berjaya dilakukan membuka dimensi baru dalam minda masyarakat tertutamanya anak-anak muda dalam membentuk dan mencari indentiti mereka .
Dibarat proses (engagement)tautan yang dilakukan oleh golongan selebriti seperti cat steven (yusuf islam ) dalam membawa masej islam telah memberikan impak yang cukup besar terhadap perkembangan islam itu sendiri dimana beliau secara peribadi mengislamkan hampir seribu orang setiap bulan . Sebenar nya anak-anak muda ini mencari ikon-ikon yang mudah untuk mereka dekati sesuai dengan kehendak dan keperluan mereka tidak kira apa saja imej ikon itu ,asalkan mereka mampu berada ditengah –tengah kelompok anak-anak muda dengan menawar kan sesuatu yang `dapat menarik perhatian mereka kerana sifat mereka yang non statik itu mudah tertarik kepada sesuatu yang berbeza ,imej tok guru yang asalnya dilihat konservatif telah sama sekali berubah apabila berlakunya anjakan paradigma ( paradigm shift )dalam pendekatan –pendekatan politik yang dilakukan . Mungkin benar mereka takutkan jubah dan serban tetapi mereka rata-ratanya sukakan hiburan,apa yang perlu ditawarkan ialah hiburan yang dapat membentuk keperibadian seorang muslim yang sejati .Tetapi perlu dingat anak –anak muda zaman ini bukan sahaja melihat tawaran dari segi hiburan semata-mata tetapi lebih daripada itu , mereka mahukan bentuk kehidupan yang terjamin (secure life ) iaitu peluang- peluang pekerjaan ,kewangan ,pendidikan ,pemlikin asset,kestabilan politik dan sebagainya . Mereka ini mewakili berbagai golongan dan katogeri umur,yang pasti pola pemikiran mereka mempunyai pelbagai variasi dengan kehendak yang pelbagai .
Justifikasi Idea yang selari diantara tokoh pimpinan dari zaman yang berbeza itu memberikan daya yang cukup kuat dalam membentuk perspektif pendekatan politik yang lebih baik kepada masyarakat . Krebiliti pemimpin itu dilihat dari penampilan yang progresif dan idealis.Melihat bagaimana tok guru sendiri mengolah idea dari golongan muda tanpa mencetuskan sedikit pun konflik idea( conflict of ideas) memberikan gambaran bahawa seorang pemimpin itu perlu bijak dalam membuat justifikasi terutama justifikasi idea. Zaman ini merupakan zaman persaingan idea hanya mereka-mereka yang idealis sahaja mampu untuk mencipta reputasi didalam masyarakat. Pemimpin merupakan medium utama dalam mendekati masyarakat .Pas bukan sahaja harus diterima dengan program-progaram yang disajikan tetapi dengan kekuatan pimpinan yang idealis itu yang dapat diterima oleh masyarakat terutama golongan muda..



Botaman (dewan pemuda pas parit)

Mahathir(bekas-bekas PM Tanah Melayu) membazir RM100 Billion semasa jadi PM


Segala kelemahan dan keborosan, termasuk kerugian kira-kira RM100 Billion akibat pembaziran dalam satu skandal kewangan semasa 22 tahun pentadbiran mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad(gambar) akan diserlahkan dalam sebuah buku yang akan berada di pasaran di seluruh dunia minggu depan

Buku ‘Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times’, adalah yang pertama ditulis dengan bebas dan telus mengenai pelbagai tindak tanduk Dr Mahathir, termasuklah mencampuri urusan yang merosakkan kewibawaan pelbagai badan penting dalam kerajaan seperti kehakiman dan polis.

Menurut Barry Wain, pengarang buku berkenaan, kerugian langsung kira-kira RM50 biliun. Jumlah ini menjadi berganda apabila membabitkan kos-kos terlindung. Jumlah RM100 juta itu bersamaan AS$40 biliun mengikut kadar pertukaran asing ketika itu.

Wain, bekas pengarang majalah Asian Wall Street Journal, berkata semua skandal itu termasuk usaha kerajaan memanipulasi harga bijih di peringkat antarabangsa dan percaturan Bank Negara terhadap pasaran mata wang dunia berlaku pada 1980-an.

Buku ‘Malaysian Maverick’ adalah juga sebuah majalah yang pertama yang bebas mengkaji dengan sepenuhnya mengenai Dr Mahathir, yang bersara pada 2003 selepas 22 tahun menjadi Perdana Menteri Malaysia. Buku itu akan diedarkan ke seluruh dunia minggu depan oleh Palgrave Macmillan.

Baru-baru ini, Mahathir mengkritik mantan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim , apabila kerajaan Selangor melantiknya sebagai penasihat ekonomi dengan elaun RM1. Mahatahir berkata bahawa bekas timbalannya itu tidak bijak dalam menguruskan ekonomi negara,

Wain menulis di dalam bukunya itu, masa pentadbiran Mahathir , yang mengambil alih kepimpinan negara pada 1981 daripada Allahyarham Tun Hussein Onn, dengan slogan ‘besih, cekap dan amanah’, hampir saja terlibat dengan skandal kewangan pada awal pentadbirannya.

· Buku itu juga mendedahkan Rahsia urusan jual beli senjata yang dibuatnya dengan Amerika. Antaranya:

· Mahathir, di sebalik dengan lantangnya melaungkan slogan nasionalistik, menandatangani secara rahsia, perjanjian keselamatan dengan Amerika Syarikat pada 1984 dengan membenarkan negara itu mendapat akses mengenai latihan peperangan gerila di Johor, dan membenarkan membina kemudahan membaiki kapal kecil di Lumut serta cawangan membaiki Hercules C-130 di Kuala Lumpur.

· Mahathir menggunakan dana rahsia parti Umno untuk menjadikan parti itu sebagai gergasi konglomerat dengan pelaburan yang mempunyai kepentingan dalam hampir keseluruhan ekonomi negara.

· Parti Umno menggunakan sebahagian wang rakyat (pembayar cukai) untuk kos pembinaan ibu pejabatnya di Pusat Dagangan Putra, Kuala Lumpur, dengan memaksa bank-bank tempatan memansuhkan sekurang-kurangnya RM140 juta nilai faedah ke atas pinjaman Umno.

Wain yang kini penulis residen di Institute of Southeast Asian Studies, Singapura, bagaimanapun memuji Mahathir dengan menjadi pemangkin ke arah perubahan ekonomi Malaysia dengan memokus kepada sektor industri dan meluaskan warga golongan pertengahan.

Tapi menurut Wain, Mahathir juga telah banyak merosakkan imej integriti institusi-institusi negara, membiarkan amalan rasuah berleluasa dan gagal menyediakan pemimpin pelapis untuk masa depan Malaysia.


FreeMalaysiaToday

Sabtu, November 28, 2009

Wanita paling ramai masuk neraka




MENGENANGKAN banyak antara kaum perempuan menyeleweng daripada ajaran Islam disebabkan beberapa sifat buruk yang sepatutnya dijauhi, Rasulullah SAW menasihati dan menggalakkan mereka supaya selalu bersedekah. Hal ini kerana sedekah akan menolong mereka di dunia dan akhirat.

Dalam hadis daripada Jabir bin Abdullah, katanya: “Aku hadir bersama-sama Rasulullah mengerjakan sembahyang pada hari raya (selepas sembahyang dan berkhutbah). Baginda kemudian pergi (ke barisan belakang) hingga sampai ke tempat kaum perempuan. Lalu Baginda menasihati dan mengingatkan mereka, serta Baginda (menggalakkan mereka bersedekah), sabdanya: “(Bersedekahlah kamu kerana sesungguhnya kebanyakan kamu menjadi kayu bakaran api neraka.”

Pada saat itu, seorang perempuan yang berkedut kedua-dua pipinya, bangun dari tengah kaum perempuan lalu bertanya: “Mengapa (kami dimurkai Allah seberat itu), Ya Rasulullah? “Baginda menjawab: “Kerana kamu selalu saja mengadu (tidak cukup nafkah), dan kamu pula tidak mengenang budi suami (sedikit pun).”

Jabir (rawi hadis ini) berkata: “Golongan perempuan itu pula tampil bersedekah barang perhiasan badan mereka, mereka meletakkan pada baju Bilal: subang dan anting-anting serta cincin mereka.” (Hadis riwayat Muslim)

Kaum perempuan diciptakan Allah dalam keadaan yang semulia-mulianya – sebagai ibu yang dihormati, isteri dikasihi dan anak disayangi. Selain itu, diberi panduan supaya mereka menjadi manusia beriman dan beramal salih.

Untuk menyedarkan mereka akan hakikat itu, Rasulullah menasihati mereka supaya menjauhi apa-apa juga tabiat buruk seperti diterangkan dalam hadis di atas. Perkara itu ditegaskan lagi dalam hadis berikut.

Daripada Abdullah bin Umar bahawa Rasulullah bersabda: “Wahai kaum perempuan, bersedekah dan banyakkan beristighfar kerana sesungguhnya aku mengetahui (bahawa) kamu golongan yang banyak sekali antara ahli neraka.”

Seorang perempuan yang bijak antara mereka berkata: “Ya Rasulullah mengapa kami menjadi golongan yang banyak sekali antara ahli neraka?” Baginda menjawab: "”(Kerana) kamu selalu mengutuk dan memaki-hamun dan kamu pula tidak mengenang budi suami dan (selain itu. Aku tidak melihat golongan yang kurang akal dan kurang pula (amal) agamanya serta besar pula pengaruhnya kepada orang lelaki bijak bestari (sekalipun) – selain daripada kamu.”

Perempuan itu bertanya lagi katanya: “Ya Rasulullah apa maksudnya: (Kaum perempuan) kurang akal dan kurang (amal) agama itu?” Baginda menjawab: “Mengenai kurang akal, maka (ketika menjadi saksi): Saksi dua perempuan, (hanya) menyamai saksi seorang lelaki; maka inilah (tanda) kurang akal. Dan seseorang perempuan pula akan tinggal beberapa hari dengan tidak mengerjakan sembahyang (kerana kedatangan haid) dan dia pula ada kalanya tidak berpuasa pada Ramadan (kerana kedatangan haid juga) maka ini dan (tanda yang menunjukkan kaum perempuan) kurang amal agamanya (berbanding dengan kaum lelaki).”
(Hadis riwayat Bukhari dan Ibn Majah)

Perbuatan mudah mengutuk, memaki-hamun dan sumpah seranah dilarang Islam sama ada dilakukan oleh lelaki atau perempuan. Tetapi yang banyak melakukannya, seperti yang diterangkan dalam hadis itu ialah kaum perempuan. Sebab itu, Baginda menegur mereka supaya menjauhi perkara yang buruk. – Petikan Mastika Hadis, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

Keikhlasan dalam amalan:Pesuruhjaya Pas Perak


Assalamualaikum wbt

Saya mewakili saf kepimpinan PAS Perak, ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha kepada seluruh umat Islam khususnya penduduk negeri Perak Darul Ridzuan.


Marilah kita sama-sama mengambil iktibar dari semangat pengorbanan yang ditunjukkan oleh Nabi Ibrahim A.S beserta anaknya Nabi Ismail A.S dalam meneruskan perjuangan menegakkan perintah ALLAH SWT. Hari Raya Aidiladha juga dikenali sebagai Hari Raya Korban yang mengingatkan kita kenangan ribuan tahun sebelum ini, bagaimana Nabi Ibrahim A.S, menunjukkan kepatuhan,ketaatan, pengorbanan dan kesabaran dalam menerima perintah ALLAH SWT.


Atas nama sunah ini maka seluruh umat Islam di pelusuk dunia bagi yang berkemampuan telah menyembelih binatang ternakan sebagai tanda mengikut jejak langkah Nabi Ibrahim A.S. Kisah Nabi Ibrahim A.S baik ketika meninggalkan anak kecil dan isteri yang lelah di tengah padang pasir juga ketika menerima perintah ALLAH SWT menyembelih anak kesayangannya.


Kesemua kisah itu dapat kita simpulkan kepada tiga;Pertama, asasnya adalah ketaatan yang kental kepada ALLAH SWT, Kedua, ‘Millah’ Nabi Ibrahim A.S ialah ALLAH SWT akan memberi hidayah kepadanya kerana semata-mata mentaati ALLAH SWT, Ketiga ialah keikhlasan dalam amalan. ALLAH SWT tidak menerima sesuatu amalan melainkan yang dikerjakan dengan penuh ikhlas dan semata-mata ditujukan kepada-Nya. Oleh sebab itu, penghayatan yang mendalam atas pengorbanan yang ditunjukkan oleh Nabi Ibrahim A.S wajar dicerna dalam segenap ruang hidup kita.

Justeru, saya menyeru kepada seluruh umat Islam agar sentiasa membiasakan diri untuk mengamalkan sikap suka berkorban sepanjang masa dari segi wang, tenaga, masa, dan buah fikiran untuk kepentingan Islam itu sendiri.

Semoga kita semua diberi kerahmatan dari ALLAH SWT, dalam mengharungi cabaran dan dugaan ketika hidup diatas muka bumi ini, gunakan lah kesempatan yang ada untuk kita berkorban untuk ALLAH SWT.



Allahu akbar ! Allahu akbar ! Allahu akbar !

Boikot program BTN dilancarkan di Selangor


Exco pendidikan tinggi Selangor Dr Halimah Ali memaklumkan negeri itu memutuskan untuk memboikot penghantaran pelajar institusi pengajian tinggi ke program anjuran Biro Tatanegara (BTN). Keputusan tersebut dibuat dalam mesyuarat exco kerajaan negeri setelah mendapat tetangan daripada sekumpulan ADUN Pakatan Rakyat yang menyifatkan program tersebut menyemai sentimen perkauman. Ini bermakna Universiti Industri Selangor (Unisel), Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) dan Kolej Antarabangsa INPENS tidak akan terlibat dengan program tersebut.

Dr Halimah turut melabelkan program tersebut sebagai "indoktrinisasi kerajaan BN” bagi memecah belahkan penduduk pelbagai bangsa. Amirudin Shari (PKR-Batu Caves), Lau Weng San (DAP-Kampung Tunku), Nik Nazmi Nik Ahmad (PKR-Seri Setia), Jenice Lee Yin Ha (DAP-Teratai), Hannah Yeoh Tseow Suan (DAP-Subang Jaya) dan Gan Pei Ni (PKR-Rawang) merupakan ADUN yang membantah program tersebut.

–Malaysia Today

Drs. Khalil : Cawangan PAS perlu bersiap untuk hadapi pembubaran DUN



TITI SERONG, 27 Nov.:- Cawangan PAS perlu bersiap lebih awal untuk menghadapi pembubaran DUN kerana isu pembubaran adalah sesuatu yang wajar berlaku bila-bila masa dengan suasana politik Perak yang tidak menentu. Demikian antara penegasan ADUN Titi Serong yang juga Ketua Penerangan PAS Perak, Drs. Khalil Idham Lim semasa memberi taklimat Pembubaran DUN Perak untuk Cawangan PAS Parit Kasa di sini .

"Sejak BN merampas kuasa pada Februari yang lepas, saya ingatkan kepada Jentera PAS bahawa BN telah melakukan sesuatu untuk menghadapi Pilihanraya, kerana itu jentera parti PAS juga mesti melakukan sesuatu juga" Jelas Drs. Khalil sambil memuji langkah proaktif yang dilakukan oleh cawangan tersebut dan wajar dicontohi oleh cawangan PAS di DUN Titi Serong dan seluruh negeri Perak.


Hadir sama dalam taklimat itu ialah Ketua Cawangan dan Ajk Cawangan tersebut dengan petugas pilihanraya dikalangan pemuda cawangan yang terletak dalam DUN Titi Serong tersebut.

"Usaha yang dilakukan oleh BN termasuklah mempergunakan badan-badan seperti Suruhanjaya Pilihanraya" jelas Drs. Khalil.

Drs. Khalil juga mengharapkan Cawangan perlu mengadakan sesuatu dan program tertentu seperti pergerakan jentera lebih awal seperti cula undi dan pendaftaran pemilih yang baru.

"Pemuda perlu memeriksa setiap rumah penyokong PAS di cawagan dan memastikan kalau masih ada pengundi yang belum didaftarkan, kerana cawangan boleh tahu masalah ini berdasarkan pemeriksaan yang teliti yang dilakukan oleh cawangan" jelas Drs. Khalil.

ADUN Titi Serong juga mengingatkan bahawa PAS dan pakatan Rakyat perlu ada jentera yang kuat untuk menghadapi pilihanraya apalagi kita berdepan dengan BN yang mempergunakan sepenuhnya jabatan kerajaan yang ada.

Pada kesempatan itu beliau juga menjelaskan kemelut politik yang berlaku dan membuat kesimpulan krisis yang berlaku tidak akan dapat diselesaikan dengan perbicaraan di Mahkamah dan persidangan DUN. Kata Drs. Khalil " Hanya pembubaran DUN yang mampu memyelesaikan krisis ini" tegas nya.

Jumaat, November 27, 2009

JANGAN TERKELIRU !!! APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN HADIS DHO'IF (DAIF)


HADITS DHO’IF (DAIF)

Hadits Dhoif adalah hadits yg lemah hukum sanad periwayatnya atau pada hukum matannya, mengenai beramal dg hadits dhaif merupakan hal yg diperbolehkan oleh para Ulama Muhadditsin,
Hadits dhoif tak dapat dijadikan Hujjah atau dalil dalam suatu hukum, namun tak sepantasnya kita menafikan (meniadakan) hadits dhoif, karena hadits dhoif banyak pembagiannya,

Dan telah sepakat jumhur para ulama untuk menerapkan beberapa hukum dg berlandaskan dg hadits dhoif, sebagaimana Imam Ahmad bin Hanbal rahimahullah, menjadikan hukum bahwa bersentuhan kulit antara pria dan wanita dewasa tidak membatalkan wudhu, dengan berdalil pada hadits Aisyah ra bersama Rasul saw yg Rasul saw menyentuhnya dan lalu meneruskan shalat tanpa berwudhu, hadits ini dhoif, namun Imam Ahmad memakainya sebagai ketentuan hukum thaharah.

Hadits dhoif ini banyak pembagiannya, sebagian ulama mengklasifikasikannya menjadi 81 bagian, adapula yg menjadikannya 49 bagian dan adapula yg memecahnya dalam 42 bagian, namun para Imam telah menjelaskan kebolehan beramal dengan hadits dhoif bila untuk amal shalih, penyemangat, atau manaqib, inilah pendapat yg mu’tamad, namun tentunya bukanlah hadits dhoif yg telah digolongkan kepada hadits palsu.

Sebagian besar hadits dhoif adalah hadits yang
lemah sanad perawinya atau pada matannya, tetapi bukan berarti secara keseluruhan adalah palsu, karena hadits palsu dinamai hadits munkar, atau mardud, Batil, maka tidak sepantasnya kita menggolongkan semua hadits dhaif adalah hadits palsu, dan menafikan (menghilangkan) hadits dhaif karena sebagian hadits dhaif masih diakui sebagai ucapan Rasul saw, dan tak satu muhaddits pun yg berani menafikan keseluruhannya, karena menuduh seluruh hadist dhoif sebagai hadits yg palsu berarti mendustakan ucapan Rasul saw dan hukumnya kufur.

Rasulullah SAW bersabda : "Barangsiapa yg sengaja berdusta dengan ucapanku maka hendaknya ia bersiap siap mengambil tempatnya di neraka" (Shahih Bukhari hadits no.110),

Sabda beliau SAW pula : "sungguh dusta atasku tidak sama dengan dusta atas nama seseorang, barangsiapa yg sengaja berdusta atas namaku maka ia bersiap siap mengambil tempatnya di neraka" (Shahih Bukhari hadits no.1229),

Cobalah anda bayangkan, mereka yg melarang beramal dengan seluruh hadits dhoif berarti mereka melarang sebagian ucapan / sunnah Rasul saw, dan mendustakan ucapan Rasul saw.

Wahai saudaraku ketahuilah, bahwa hukum hadits dan Ilmu hadits itu tak ada di zaman Rasulullah saw, ilmu hadits itu adalah Bid'ah hasanah, baru ada sejak Tabi'in, mereka membuat syarat perawi hadits, mereka membuat kategori periwayat yg hilang dan tak dikenal, namun mereka sangat berhati hati karena mereka mengerti hukum, bila mereka salah walau satu huruf saja, mereka bisa menjebak ummat hingga akhir zaman dalam kekufuran, maka tak sembarang orang menjadi muhaddits, lain dengan mereka ini yg dengan ringan saja melecehkan hadits Rasulullah saw.

Sebagaimana para pakar hadits bukanlah sebagaimana yg terjadi dimasa kini yg mengaku ngaku sebagai pakar hadits, seorang ahli hadits mestilah telah mencapai derajat Alhafidh, alhafidh dalam para ahli hadits adalah yg telah hafal 100 ribu hadits berikut hukum sanad dan matannya, sedangkan 1 hadits yg bila panjangnya hanya sebaris saja itu bisa menjadi dua halaman bila ditulis berikut hukum sanad dan hukum matannya, lalu bagaimana dg yg hafal 100 ribu hadits?.

Diatas tingkatan Al Hafidh ini masih adalagi yg disebut Alhujjah, yaitu yg hafal 300 ribu hadits dengan hukum matan dan hukum sanadnya, diatasnya adalagi yg disebut : Hakim, yaitu yg pakar hadits yg sudah melewati derajat Ahafidh dan Alhujjah, dan mereka memahami banyak lagi hadits hadits yg teriwayatkan.
(Hasyiah Luqathuddurar Bisyarh Nukhbatulfikar oleh Imam Al Hafidh Ibn Hajar Al Atsqalaniy).

Diatasnya lagi adalah derajat Imam, sebagaimana Imam Ahmad bin Hanbal yg hafal 1 juta hadits dengan sanad dan matannya, dan Ia adalah murid dari Imam Syafii rahimahullah, dan dizaman itu terdapat ratusan Imam imam pakar hadits.

Perlu diketahui bahwa Imam Syafii ini lahir jauh sebelum Imam Bukhari, Imam Syafii lahir pada th 150 Hijriyah dan wafat pd th 204 Hijriyah, sedangkan Imam Bukhari lahir pada th 194 Hijriyah dan wafat pada 256 Hijriyah, maka sebagaimana sebagian kelompok banyak yg meremehkan Imam syafii, dan menjatuhkan fatwa fatwa Imam syafii dg berdalilkan shahih Bukhari, maka hal ini salah besar, karena Imam Syafii sudah menjadi Imam sebelum usianya mencapai 40 tahun, maka ia telah menjadi Imam besar sebelum Imam Bukhari lahir ke dunia.
Lalu bagaimana dengan saudara saudara kita masa kini yg mengeluarkan fatwa dan pendapat kepada hadits hadits yg diriwayatkan oleh para Imam ini?, mereka menusuk fatwa Imam Syafii, menyalahkan hadits riwayat Imam Imam lainnya,
seorang periwayat mengatakan hadits ini dhoif, maka muncul mereka ini memberi fatwa bahwa hadits itu munkar, darimanakah ilmu mereka?, apa yg mereka fahami dari ilmu hadits?, hanya menukil nukil dari beberapa buku saja lalu mereka sudah berani berfatwa, apalagi bila mereka yg hanya menukil dari buku buku terjemah, memang boleh boleh saja dijadikan tambahan pengetahuan, namun buku terjemah ini sangat dhoif bila untuk dijadikan dalil.

Saudara saudaraku yg kumuliakan, kita tak bisa berfatwa dengan buku buku, karena buku tak bisa dijadikan rujukan untuk mengalahkan fatwa para Imam terdahulu, bukanlah berarti kita tak boleh membaca buku, namun maksud saya bahwa buku yg ada zaman sekarang ini adalah pedoman paling lemah dibandingkan dengan fatwa fatwa Imam Imam terdahulu, terlebih lagi apabila yg dijadikan rujukan untuk merubuhkan fatwa para imam adalah buku terjemahan.

Sungguh buku buku terjemahan itu telah terperangkap dengan pemahaman si penerjemah, maka bila kita bicara misalnya terjemahan Musnad Imam Ahmad bin Hanbal, sedangkan Imam Ahmad bin Hanbal ini hafal 1 juta hadits, lalu berapa luas pemahaman si penerjemah yg ingin menerjemahkan keluasan ilmu Imam Ahmad dalam terjemahannya?

Bagaimana tidak?, sungguh sudah sangat banyak hadits hadits yg sirna masa kini, bila kita melihat satu contoh kecil saja, bahwa Imam Ahmad bin Hanbal hafal 1 juta hadits, lalu kemana hadits hadits itu?, Imam Ahmad bin Hanbal dalam Musnad haditsnya hanya tertuliskan hingga hadits no.27.688, maka kira kira 970 ribu hadits yg dihafalnya itu tak sempat ditulis…!
Lalu bagaimana dengan ratusan Imam dan Huffadh lainnya?, lalu logika kita, berapa juta hadits yg sirna dan tak sempat tertuliskan?, mengapa?

Tentunya dimasa itu tak semudah sekarang, kitab mereka itu ditulis tangan, bayangkan saja seorang Imam besar yg menghadapi ribuan murid2nya, menghadapi ratusan pertanyaan setiap harinya, banyak beribadah dimalam hari, harus pula menyempatkan waktu menulis hadits dengan pena bulu ayam dengan tinta cair ditengah redupnya cahaya lilin atau lentera, atau hadits hadits itu ditulis oleh murid2nya dg mungkin 10 hadits yg ia dengar hanya hafal 1 atau 2 hadits saja karena setiap hadits menjadi sangat panjang bila dg riwayat sanad, hukum sanad, dan mustanadnya.
Bayangkan betapa sulitnya perluasan ilmu saat itu, mereka tak ada surat kabar, tak ada telepon, tak ada internet, bahkan barangkali pos jasa surat pun belum ada, tak ada pula percetakan buku, fotocopy atau buku yg diperjualbelikan.

Penyebaran ilmu dimasa itu adalah dengan ucapan dari guru kepada muridnya (talaqqiy), dan saat itu buku hanyalah 1% saja atau kurang dibanding ilmu yg ada pd mereka.

Lalu murid mereka mungkin tak mampu menghafal hadits seperti gurunya, namun paling tidak ia melihat tingkah laku gurunya, dan mereka itu adalah kaum shalihin, suci dari kejahatan syariah, karena di masa itu seorang yg menyeleweng dari syariah akan segera diketahui karena banyaknya ulama.

Oleh sebab itu sanad guru jauh lebih kuat daripada pedoman buku, karena guru itu berjumpa dengan gurunya, melihat gurunya, menyaksikan ibadahnya, sebagaimana ibadah yg tertulis di buku, mereka tak hanya membaca, tapi melihat langsung dari gurunya, maka selayaknya kita tidak berguru kepada sembarang guru, kita mesti selektif dalam mencari guru, karena bila gurumu salah maka ibadahmu salah pula.
Maka hendaknya kita memilih guru yg mempunyai sanad silsilah guru, yaitu ia mempunyai riwayat guru guru yg bersambung hingga Rasul saw.
Hingga kini kita ahlussunnah waljamaah lebih berpegang kepada silsilah guru daripada buku buku, walaupun kita masih merujuk pada buku dan kitab, namun kita tak berpedoman penuh pada buku semata, kita berpedoman kepada guru guru yg bersambung sanadnya kepada Nabi saw, ataupun kita berpegang pada buku yg penulisnya mempunyai sanad guru hingga nabi saw.

Maka bila misalnya kita menemukan ucapan Imam Syafii, dan Imam Syafii tak sebutkan dalilnya, apakah kita mendustakannya?, cukuplah sosok Imam Syafii yg demikian mulia dan tinggi pemahaman ilmu syariahnya, lalu ucapan fatwa fatwanya itu diteliti dan dilewati oleh ratusan murid2nya dan ratusan Imam sesudah beliau, maka itu sebagai dalil atas jawabannya bahwa ia mustahil mengada ada dan membuat buat hukum semaunya.

Maka muncullah dimasa kini pendapat pendapat dari beberapa saudara kita yg membaca satu dua buku, lalu berfatwa bahwa ucapan Imam Syafii Dhoif, ucapan Imam hakim dhoif, hadits ini munkar, hadits itu palsu, hadits ini batil, hadits itu mardud, atau berfatwa dengan semaunya dan fatwa fatwa mereka itu tak ada para Imam dan Muhaddits yg menelusurinya sebagaimana Imam imam terdahulu yg bila fatwanya salah maka sudah diluruskan oleh imam imam berikutnya, sebagaimana berkata Imam Syafii : “Orang yg belajar ilmu tanpa sanad guru bagaikan orang yg mengumpulkan kayu baker digelapnya malam, ia membawa pengikat kayu bakar yg terdapat padanya ular berbisa dan ia tak tahu” (Faidhul Qadir juz 1 hal 433), berkata pula Imam Atsauri : “Sanad adalah senjata orang mukmin, maka bila kau tak punya senjata maka dengan apa kau akan berperang?”, berkata pula Imam Ibnul Mubarak : “Pelajar ilmu yg tak punya sanad bagaikan penaik atap namun tak punya tangganya, sungguh telah Allah muliakan ummat ini dengan sanad” (Faidhul Qadir juz 1 hal 433)

Semakin dangkal ilmu seseorang, maka tentunya ia semakin mudah berfatwa dan menghukumi, semakin ahli dan tingginya ilmu seseorang, maka semakin ia berhati hati dalam berfatwa dan tidak ceroboh dalam menghukumi.

Maka fahamlah kita, bahwa mereka mereka yg segera menafikan / menghapus hadits dhoif maka mereka itulah yg dangkal pemahaman haditsnya, mereka tak tahu mana hadits dhoif yg palsu dan mana hadits dhoif yg masih tsiqah untuk diamalkan, contohnya hadits dhoif yg periwayatnya maqthu’ (terputus), maka dihukumi dhoif, tapi makna haditsnya misalnya keutamaan suatu amal, maka para Muhaddits akan melihat para perawinya, bila para perawinya orang orang yg shahih, tsiqah, apalagi ulama hadits, maka hadits itu diterima walau tetap dhoif, namun boleh diamalkan karena perawinya orang orang terpercaya, Cuma satu saja yg hilang, dan yg lainnya diakui kejujurannya, maka mustahil mereka dusta atas hadits Rasul saw, namun tetap dihukumi dhoif, dan masih banyak lagi contoh contoh lainnya,

Masya Allah dari gelapnya kebodohan.. sebagaimana ucapan para ulama salaf : “dalam kebodohan itu adalah kematian sebelum kematian, dan tubuh mereka telah terkubur (oleh dosa dan kebodohan) sebelum dikuburkan”.

walillahittaufiq.

BUJANG SUSAH

REHATKAN MINDA ANDA!!!

Khamis, November 26, 2009

Anwar menang saman, NSTP diarah bayar RM 100 ribu


KUALA LUMPUR, 25 Nov: Mahkamah Tinggi hari ini memutuskan News Straits Time Berhad (NSTP) membayar ganti rugi berjumlah RM100 ribu kepada Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Mahkamah turut mengarahkan NSTP membayar RM20 ribu sebagai kos mahkamah.

Keputusan itu diumumkan Hakim Harminder Singh Dhaliwall di Mahkamah Tinggi Jalan Duta petang tadi.

Pada 2003, Anwar memfailkan saman terhadap NSTP dan bekas ketua pengarang kumpulan Tan Sri Abdullah Ahmad, di atas artikel yang bertajuk 'Anwar’s Link To US Lobbyist' yang disiarkan pada 2002.

Anwar menuntut RM100 juta bagi ganti rugi am, ganti rugi teladan, ganti rugi tambahan, faedah, kos dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

Artikel itu menyentuh dakwaan hubungan Anwar dengan pelobi Washington DC, hubungan kewa- ngan beliau dan organisasi dikenali Asia Pacific Policy Centre (APPC) dan tuduhan dalam akuan bersumpah oleh bekas Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia, Datuk Abdul Murad Khalid.

RAMAH MESRA PEMUDA CAWANGAN LAYANG-LAYANG KIRI


ayam percik dan ikan bakar adalah menu yang best!



Layannnn.....



pemuda layang-layang kiri masih mahu bersama PAS



Takbir!!!



PAS FOR ALL



pemuda masih mahu dengan PAS



Masa ini pemuda parit sedang tolak mixer concrete!letih yop!

Rosmah Mahu Tingkatkan Nasib Kanak-Kanak Dan Wanita ?


Cina Islam menulis.....

Ketika suaminya, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sibuk dengan jadual ketat semasa lawatan dua hari ke New York, isterinya Datin Seri Rosmah Mansor pula mempunyai agenda tersendirinya.

Rosmah dikatakan memenuhi jadual hariannya dengan begitu ghairah memperjuangkan nasib kanak-kanak kurang bernasib baik dan wanita, secara aktif terbabit dalam perjuangan ini dan membangkitkan isu-isu ini di persidangan antarabangsa.

Antaranya beliau merupakan penceramah berprofil tinggi pada Forum Wanita Dalam Kepimpinan di Dubai pada 26 Oktober lalu.

Namun sebagai seorang rakyat AMalaysia yang mengikuti pelbagai isu yang membelit wanita pertama Malaysia itu dan suami nya sekali sebagai PM 1Malaysia. Berita diatas disambut dengan pelbagai persoalan dan isu yang masih tidak terjawab sehingga kita.

Saya serahkan berita ini kepada para pembaca sebagai penambah koleksi kepada sikap hipokrit dan manis dibibir sahaja kalau ia selayaknya dipakai dalam perkara tersebut.

cina islam

Keutamaan Bulan Zulhijjah


بسم الله الرحمن الرحيم

Keutamaan Bulan Zulhijjah

1) Bulan Yang Tidak Memilik Kekurangan

Dari Abî Bakrah radhiyallâhu ‘anhu, dari Nabî Shallâllâhu ‘alaihi wa Sallam baginda saw bersabda : “Dua bulan yang tidak memiliki kekurangan, adalah bulan ‘îd :Ramadhân dan Dzul Hijjah.” (Muttafaq ‘alaihi).

2) 10 Hari Di Mana Amalan Lebih Mulia Daripada Jihad

Dari Ibnu ‘Abbâs radhiyallâhu ‘anhuma beliau berkata, Rasūlullâh Shallâllâhu ‘alaihi wa Sallam bersabda : “Tidak ada hari-hari untuk beramal shâlih di dalamnya yang lebih dicintai oleh Allah melebihi daripada hari-hari ini.” (iaitu sepuluh hari) Para sahabat bertanya, “Wahai Rasūlullâh, tidak pula jihâd fî sabîlillâh?”. Rasūlullâh Shallâllâhu ‘alaihi wa Sallam menjawab, “Tidak pula jihâd fî sabîlillâh melainkan seorang lelaki yang keluar jiwa dan hartanya (untuk berperang), dan dia tidak kembali membawa sesuatu apapun.” (HR al-Bukhârî). Penerangan: Maksudnya sepuluh hari pada awal bulan Dzul Hijjah.

3) Bulan yang di dalamnya terdapat hari Arafah (9 Zulhijjah) yang apabila berpuasa pada hari tersebut, nescaya dosanya sebelumnya dan sesudahnya diampuni oleh Allah:

Dari Abî Qatâdah radhiyallâhu ‘anhu, Rasūlullâh Shallâllâhu ‘alaihi wa Sallam bersabda : “Puasa Arafah, saya mengharapkan kepada Allah agar mengampuni dosa setahun sebelumnya dan setahun setelahnya…” (HR Muslim)

4) Mempunyai hari paling ramai hamba dibebaskan daripada api neraka.

Dari ‘A`isyah radhiyallâhu ‘anhâ beliau berkata : Sesungguhnya Rasūlullâh Shallâllâhu ‘alaihi wa Sallam bersabda : “Tidak ada hari yang lebih ramai Allah membebaskan hamba dari neraka selain pada hari ‘Arafah.” (HR Muslim).

5) Hari Haji Yang Besar [Haji Akbar]

Dari ‘Abdullâh bin ‘Umar radhiyallâhu ‘anhumâ, bahawa Rasūlullâh Shallâllâhu ‘alaihi wa Sallam berwukuf pada hari an-Nahar (hari penyembelihan/’îdul adhhâ) di antara tempat melempar jumrah (batu kerikil) pada saat baginda saw sedang berhaji, kemudian baginda saw berkata : “Hari apa sekarang?” Para sahabat menjawab, “hari an-Nahar”. Lantas Nabî bersabda : “Hari ini adalah hari haji besar.” (HR al-Bukhârî).

Sunnah-sunnah di bulan Zulhijjah

1) Berpuasa sunnah pada 9 Dzul Hijjah

“Adalah Rasūlullâh Shallâllâhu ‘alaihi wa Sallam berpuasa pada 9 Dzulhijjah, hari ‘Asyurâ`, tiga hari pada setiap bulan, Isnin pertama setiap bulan dan Khamis.” (HR Abū Dâwud dan an-Nasâ`î, di nilai Sahih oleh Shaikh al-Albani).

3) Menyembelih Korban

“Maka sholâtlah untuk Rabb-mu dan berkorbanlah.” (QS al- Kautsar : 2)

“Barangsiapa yang memiliki kelapangan (harta) namun tidak mahu berkorban, maka janganlah dia sekali-kali mendekati tempat sholât kami.” (Shahîh Ibnu Mâjah (no. 2532).

4) Solat Eid di pagi 10 Zulhijjah

Dari Abî Sa’îd al-Khudrî radhiyallâhu ‘anhu beliau berkata :Rasūlullâh Shallâllâhu ‘alaihi wa Sallam keluar pada hari Adhhâ atau Fithri ke mushollâ (tanah lapang)…” (HR al-Bukhârî).

6) Bertakbir pada hari Tasyri’ (10, 11, 12, 13 Zulhijjah)

Di dalam Musannaf Ibn Abi Syaibah dengan sanad yang sahih daripada Ibn Mas’ud r.a. yang bertakbir pada hari Tasyrik dengan lafaz :

اللهُ أكْبَرُ اللهُ أكْبَرُ لَا إلهَ إلاَّ اللهُ وَاللهُ أكْبَرُ اللهُ أكْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْد

Maksudnya : Allah maha besar, Allah maha besar, tidak ada ilah melainkan Allah dan Allah yang maha besar, Allah yang masa besar dan bagi Allah segala puji-pujian.”

Ibn Abi Syaibah juga meriwayatkan di kesempatan yang lain dengan sanadnya sendiri, dimana takbir itu diucapkan sebanyak 3 kali.

7) Mereka yang mahu melakukan korban, sunnah tidak memotong kuku dan bulu di tubuh sendiri dari awal bulan Zulhijjah hingga 10 Zulhijjah.

Diriwayatkan dari Ummu Salamah Radhiyallahu ‘anha dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam baginda bersabda.

“Ertinya : Apabila sepuluh hari pertama (Dzulhijjah) telah masuk dan seseorang di antara kamu hendak berkorban, maka janganlah menyentuh rambut dan kulitnya sedikitpun” (HR Muslim).

bujang susah

EIDUL ADHA


Hari raya Eidul Adha adalah hari raya korban. Jesteru memahami ibadah korban sesuatu yang amat luas. Pengorbanan sesuatu yang sangat dituntut dalam hidup. Tanpa pengorbanan, adalah terlalu sukar mendapatkan sesuatu yang bernilai dalam hidup.

Mungkin banyak perkara kita miliki tanpa berkorban , namun nilainya sangat rendah untuk kita nikmati selamanya. Ia mungkin bernilai, namun nilai itu hanya seketika. Biasanya pengorbanan itu lahir hasil dari keyakinan untuk mendapatkan sesuatu. Orang yang tidak yakin memperolehi hasil atau balasan tidak mungkin mampu untuk melabur. Demikianlah pengorbanan dalam islam adalah hasil keyakinan mendapat balasan dari Allah.

Contoh pengorbanan Ibrahim dan Ismail Alaihimassalam adalah bentuk pengorbana yang tinggi. Namun harus diingat bahwa pengorbanan Ibrahim dan Ismail bukan berkisar tentang sembelihan semata. Ia bermula perpisahan dan akhirnya tuntutan sembelihan setelah sekian lama terpisah. Bentuk cagaran atau jual beli yang menuntut kasih sayang malah nyawa....

Semoga hari raya korban tahun ini melahirkan keinsafan terhadap nilai hidup yang kita cari....

anak sengat

Rabu, November 25, 2009

PERMULAAN SEBUAH EPISOD ENGGAGEMENT




Selasa, November 24, 2009

Tolak Islam ibarat haiwan tak dengar seruan


Apabila ALLAh SWT menyebutnya (perkataan haiwan), maka berlakulah apa yang disebut itu. Ramai yang menyebut soal mengikut nenek moyang zaman dahulu. Al-Quran dengan jelas menyebut tentang ucapan itu.

Allah SWT sudah mengetahui pada azali atau qadim lagi bahawa ada manusia yang mahu bercakap tentang masalah tersebut, apabila diajak kepada Islam mereka mengatakan apa yang kamu buat itu tidak ada pada zaman dahulu. Dengan sebab itulah Allah SWT menyebut di dalam al-Quran menerusi firman-Nya yang bermaksud: "Bandingan (orang yang mendakwahkan) orang-orang kafir (yang tidak mahu beriman dan degil itu) samalah seperti orang yang memanggil binatang." (Surah al-Baqarah ayat 171)

Kalau kita memanggil ayam atau kambing yang jinak, binatang itu semua datang kepada kita tetapi sebaliknya yang liar biasanya tidak ada datang kepada kita setelah dipanggil. Soalnya seruan kita sekarang ialah kepada manusia yang jinak hatinya dengan dakwah. Manusai yang liar lebih teruk daripada kambing lagi dalam persoalan ini iaitu mereka tidak mahu mendengar seruan Islam.

Bandingan orang yang mendakwahkan orang-orang yang tidak beriman yang perangainya degil samalah seperti orang yang memanggil binatang dan binatang itu hanya mendengar sekadar suara panggilan sahaja sedangkan maksud panggilan itu tidak diketahui. Firman Allah bermaksud :"Mereka itu pekak, bisu, buta maka mereka itu tidak berakal." (Al-Baqarah ayat 171)

Bukan mereka tidak ada otak, tetapi mereka tidak mahu menggunakan akal seolah-olah mereka tidak berakal, Sepatutnya apabila disebut tentang masalah ini, mereka dapat menilai dengan akal mereka akan kebenaran dakwah itu.

Tetapi mereka tidak menggunakan akal dengan betul, maka Allah SWT mengatakan mereka itu pekak, bisu dan buta. Kalau orang itu buta dan bisu tidak boleh diambil untuk kira bicara begitulah juga kalau orang itu tuli dan bisu, apa lagi kalau ketiga-tiga kecacatan itu terdapat pada diri seseorang itu.

Allah SWT mengatakan orang yang tidak mahu menerima pengajaran daripada orang yang mendakwahkannya sebagaimana orang kafir yang diajak oleh Nabi Muhammad s.a.w mereka tidak menerima seruan baginda walau apa yang didakwahkannya adalah betul dan sesuai dengan akal manusia.

Mereka gemar mendengar ucapan yang diberikan oleh Nabi Muhammad s.a.w tetapi apabila Nabi memberitahu tentang Islam, mereka menolaknya mentah-mentah lalu Allah SWT menyatakan bahawa mereka itu pekak, bisu dan buta maka mereka itu tidak berakal kerana tidak menggunakan akal yang diberi oleh Allah SWT.

Firman Allah yang bermaksud:"Wahai orang-orang yang beriman! makanlah daripada benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada ALLAH, jika betul kamu hanya beribadat kepada-Nya." (Surah al-Baqarah ayat 172)

Setelah ALLAH SWT menyatakan tentang betapa perlunya kepatuhan terhadap hukum Allah SWT da apa yang dinyatakan Allah itulah yang baik dan yang lain daripada itu adalah tidak baik.

Manakala syaitan sentiasa menipu kita supaya kita sentiasa melakukan sesuatu yang tidak baik yang diharamkan oleh Allah SWT, di dalam ayat ini Allah SWT berfirman berhubung dengan suatu perkara yang amat penting di dalam kehidupan manusia iaitu dalam masalah makan dan minum mereka.

Makan dan minum adalah sifat tabii manusia

Persoalan makan dan minum adalah suatu tabii manusia yang dijadikan oleh Allah. Kalau ada yang berkata ada manusia yang tidak makan, itu adalah suatu kenyataan yang tidak benar kerana tidak makan dan minum bukan sifat manusia. Kalau makhluk itu manusia, dia mesti makan dan minum. Allah SWT telah mengetahui semasa Dia mahu menjadikan manusia itu bahawa mereka mesti makan dan minum untuk teruskan kehidupan.

Kalau kita baca dalam kitab Tasuwuf,ia ada menyebut umpamanya terdapat manusia yang tidak berhajat kepada makan dan minum, iaitu semuanya tidak betul kecuali yang diwaridkan (yang didatangkan) pada saat diberi pertolongan oleh Allah SWT.

Umpamanya pada saat ketika dikepung, tidak ada makanan sebagaimana yang berlaku pada zaman fitnah dajjal yang disebut oleh Rasulullah s.a.w. Pada zaman itu tidak ada makanan dan minuman melainkan apa yang ada pada Dajjal. Ada antara orang yang beriman yang menjadi makanannya, ketika itu ialah zikir dan tasbih mengingati Allah SWT. Makanan rohani inilah yang memberi kekuatan kepada jasmaninya.

Ini berlaku di luar daripada keadaan biasa (itu adalah luar biasa) di mana keadaan biasanya manusia mesti makan kerana Nabi sendiri pun makan. Takkanlah manusia yang lain lebih hebat daripada Nabi s.a.w. Oleh kerana makan dan minum itu suatu benda yang mustahak di dalam kehidupan manusia, maka Allah SWT menyebut tentang hukum-hakam berhubung dengannya.

Firman Allah SWT yang bermaksud: "Makanlah kamu daripada barang-barang yang baik yang telah Kami rezeki kepada kamu." (Al-Baqarah ayat 172)

Di mana ayat ini menjadi hujah kepada orang yang menyatakan beberapa jenis binatang yang diharamkan yang tidak disebut di dalam al-Quran.

Sebabnya berdasarkan kepada Ijtihad, ada di kalangan ulama mengatakan sesuatu yang diharamkan ialah apa yang disebut dalam al-Quran sahaja seperti bangkai, darah, daging babi (tidak termasuk lemak dan darah binatang itu dan lain-lain).

Oleh kerana itu ada yang berpendapat tulang babi adalah halal iaitu golongan az-Zahiriyyah (golongan yang berpegang keada zahir ayat al-Quran dan hadis Nabi Muhammad s.a.w sahaja).

Umpamanya bagi mereka, bukan sahaja telur penyu boleh dimakan, bahkan penyu itu sendiri juga boleh dimakan. Ulama' mazhab Maliki umpamanya memberi pendapat bahawa daging harimau dan buaya adalah makhruh kerana tidak berapa sedap untuk dimakan.

Mereka memberi pendapat demikian kerana tidak ada ayat yang menjelaskan secara terang-terangan bahawa daging harimau, buaya dan seumpamanya sebagai haram.

Cukuplah dengan dasar-dasar umum yang ada iaitu apa yang baik itulah yang dihalalkan oleh Allah SWT dan apa yang tidak baik itulah perkara yang diharamkan oleh-Nya.

Antara benda yang tidak baik ialah apa yang dijelaskan di dalam hadis (walaupun menjadi pertikaian di kalangan ulama) iaitu binatang-binatang yang menggunakan kuku dan paruhnya untuk merobek bangkai yang menjadi sumber makanannya.

Binatang-binatang tersebut adalah haram dimakan mengikut mazhab Imam Syafie kerana cara binatang tersebut makan adalah amat keji dan kotor. Begitulah juga dalam perkara-perkara lain.

---

Dinukil daripada buku Kuliyyah, Tafsir "Tauhid Rububiyyah dan Ulluhiyyah', terbitan Dewan Muslimat Sdn Bhd, 1999.


presiden Pas

Banjir di Kelantan makin buruk


Mangsa banjir di Pantai Timur terutamanya di negeri Kelantan menjadi semakin buruk dengan mangsa pemindahan meningkat kepada 3,787 orang. Pasir Mas mencatatkan mangsa teramai dengan 2,008 orang yang meliputi Rantau Panjang dan bandar zon bebas cukai. Menurut Jurucakap Pusat Kawalan Operasi Banjir (PKOB) Negeri, Kuala Krai mempunyai jumlah mangsa seramai 885 orang, Tumpat (438 orang), Tanah Merah (333 orang), Kota Baharu (63 orang) dan Machang (60 orang).

"Hanya Sungai Golok di Rantau Panjang dan Sungai Kelantan di Jeti Kastam, Tangga Krai dan Jambatan Guillemard mencatatkan atas paras bahaya, manakala Sungai Galas berada di paras berjaga-jaga dan Sungai Lebir berada di paras amaran," katanya. –


Malaysia Today

Hanya kekejangan otot, Nasharudin dijangka keluar esok


KUALA LUMPUR, 24 Nov: Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa yang dimasukkan ke Institut Jantung Negara (IJN) semalam hanya mengalami kekejangan otot di bahagian dada dan dijangka akan keluar esok.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar memberitahu perkara itu kepada Harakahdaily selepas menerima khidmat pesanan ringkas (sms) dari Nasharudin sebentar tadi.

"Dia (Nasharudin) mesej saya tadi, dia bagitahu dia tak ada masalah komplikasi jantung, yang ada cuma kekejangan otot-otot di bahagian dada,"

"Doktor minta berehat, esok dah boleh keluar," kata Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena sewaktu ditemui di lobi parlimen pagi tadi.

Nasharudin yang juga Ahli Parlimen Bachock dirujuk ke IJN selepas mengadu sakit dada sewaktu persidangan Dewan rakyat jam 11.45 pagi semalam.

Sejurus selepas itu, beliau dengan ditemani Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaafar bertemu doktor di klinik parlimen.

Bagaimanapun, selepas melalui ujian electrocardiaogram (ECG), doktor tidak dapat mengenal pasti punca sakit dadanya.

Beliau kemudian dibawa dengan kerusi roda dan kemudiannya menaiki ambulan ke IJN.

Beliau kini dalam keadaan stabil dan masih berehat di IJN.

harakahdaily.net

Keputusan Nik Aziz bukti ketinggian integriti dan moral


KOTA BHARU, 24 Nov: Tindakan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menasihati menantunya, Abdul Ariffahmi Abdul Rahman meletak jawatan membuktikan ketinggian integriti dan keterbukaan beliau dalam menerima pandangan parti.

Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub dalam satu sidang media bersama Nik Aziz semalam yakin tindakan Nik Aziz itu bukan untuk kepentingan beliau dan keluarga sebaliknya mengutamakan masa depan dan perjuangan parti.

"Tok Guru (Nik Aziz) tunjuk nilai moral yang tinggi, dan beliau ambil keputusan demi kepentingan perjuangan.Ini adalah satu bentuk integriti yang ditunjuk oleh beliau.Apa pun yang beliau putuskan, itu adalah keputusan parti yang beliau akur,"

"Saya percaya apa yang beliau buat adalah bukan untuk kepentingan beliau dan keluarga tetapi apa yang beliau tunjuk merupakan sikap yang melampaui kepentingan diri, keluarga dan peribadi beliau.Saya cukup sanjung tinggi integriti yang ditunjuk beliau.

Semalam Nik Aziz selepas pertemuan dengan pimpinan PAS di kediaman Menteri Besar, JKR 10 mengumumkan persetujuannya menasihati Ariffahmi meletakkan jawatannya sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK).

Ditanya samaada perkara itu menunjukkan PAS sedang menghadapi masalah dalaman yang serius, beliau menafikan perkara itu.

"Saya tak nampak apa isu besar, apa yang berlaku adalah isu pelantikan menantu.Beliau telah lepasi isu itu.Kalau selama hari ini isu menantu dimainkan anatara Pak Lah dan Khairy, dan Pak Lah tak mampu buat sesuatu untuk bersihkan nama beliau.Walaupun dari segi perundangannya betul, tapi ia akan timbulkan satu fitnah kepada beliau dan pentadbiran,"

"Apa yang ditunjukkan tok guru hari ini kerana lihat kepentingan perjuangan jemaah itu lebih penting dari keluarga dan peribadi.Ini tak ada kaitan dengan masalah dalaman yang berlaku di Kelantan pada hari ini.Tapi tok guru tunjuk satu integriti sebagai Menteri Besar.

Pertemuan semalam turut disertai Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Timbalan Mursyidul Am, Datuk Haron Din, dan Bendahari Dr. Hatta Ramli.

Mereka telah mengemukakan cadangan kepada Nik Aziz agar menasihatkan Ariffahmi melepaskan jawatan.

Ariffahmi bersetuju meletakkan jawatannnya dan menerima keputusan tersebut dengan hati yang terbuka.

harakahdaily.net

Isnin, November 23, 2009

JANGAN GANTUNG KES PERAK SECARA TIDAK BERTALI


Ketua Penerangan PAS Perak, Drs Khalil Idham Lim berkata, keputusan penghakiman kes Kota Seputeh oleh Mahkamah Tinggi perlu disemak oleh SPR yang sebelum ini menolak keputusan Speaker Dun perak.

Bagi beliau, SPR mestilah menyemak kembali keputusan silapnya dalam kes tiga Adun Perak itu dan memaklumkan kekosongan tiga kerusi tersebut secepat mungkin.

Bagi beliau, kes Kota Siputeh sama dengan kes tiga DUN di Perak itu dan SPR kena tarik keputusannya di Perak sebelum ini.

Khalil mengulas keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Putrajaya yang menolak permohonan SPR untuk menangguhkan pelaksanaan keputusannya sebelum ini yang memerintahkan agar pilihan raya kecil diadakan dalam masa 60 hari di Kota Seputeh.


"Sekarang nampak sungguh SPR sudah tersasar dari tugas sebenarnya dan betul-betul jadi barua Umno dan BN dengan berkerja kuat untuk mengelakkan berlaku kekosongan kerusi tersebut," kata Khali, Adun Titi Serong itu.


Khalil mempersoalkan, bukankah SPR kerjanya tidak lebih dari menguruskan soal berkaitan pilihanraya. Atau sejak bila SPR sudah jadi satu entiti yang boleh mempertikaikan apa saja surat dan dokumen termasuklah kesahan dari segi undang-undang yang tidak selayaknya dipertikaikan oleh badan itu," katanya.

Bgai beliau, SPR kerjanya hanyalah mengurus soal pilihanraya. Sesudah menerima apa-apa makluman dari mana-mana Speaker SPR hendaklah bermesyuarat.

"Biasanya bila kita mendengar SPR ingin bermesyuarat semuanya rasa berdebar dan menunggu-nunggu apakah SPR menerima surat atau dokumen sebagai bukti kerusi itu dikosongkan.

"Ini adalah sudah salah dari pandangan yang sebenarnya kepada apa yang sepatutunya dimesyuarat," katanya.

Yang lebih malang lagi, katanya, ternyata SPR sudah jadi barua dan diperkudakan dalam banyak hal termasuklah apa yang berlaku di Perak.

"Dengan tidak profesionalnya SPR kemelut di Perak telah jadi "gila khinzir' sekarang. Tidakkah seperti yang disebutkan oleh hakim pada hari ini sangat jelas bahawa SPR bertindak tidak wajar dalam Kes Kota Siputeh. Bagi saya termasuklah di Perak," katanya.

Hakim menegaskan bahawa SPR bertindak secara tidak wajar dan keputusan suruhanjaya itu bahawa Abu Hassan masih merupakan wakil rakyat bagi Kota Siputeh dan kerusi DUN itu tidak kosong, perlu dibatalkan, katanya.

Kata Hakim lagi pada hari ini, "Meskipun saya bersetuju bahawa SPR mempunyai kuasa untuk menentukan kekosongan berlaku secara kebetulan, namun saya tidak berpendapat SPR dapat mengatasi kuasa Speaker mengikut Perkara 51 Undang-undang Tubuh Negeri Kedah," katanya dalam penghakimannya.

"Ertinya kalau perkara ini di rujuk kepada kes Jelapang, Behrang, dan Changkat Jering jelas makluman Speaker Sivakumar mengenai perletakan jawatan, Hee, Osman, dan Jamaluddin mesti diterima oleh SPR sebagai makulmat dan SPR cuma bermesyuarat untuk menentukan bila tarikh penamaan calon, hari mengundi dan berbincang berbagi hal yang berkaitan dengan pengundian bagi 3 DUN tersebut," katanya.

Penghakiman pada hari ini juga baginya memberi jawapan bahawa SPR tidak ada hak untuk menafikan makluman Sivakumar di Perak dan satu laluan kepada pilihanraya di 3 DUN di Perak tersebut mesti disegerakan.

harakahdaily.net

LANGKAH SYAITHON MENELANJANGI WANITA!!!


بسم الله الرحمن الرحيم


assalamualaikum w.b.t.




Setan dalam menggoda manusia memiliki berbagai macam strategi, dan yang sering dipakai adalah dengan memanfaatkan hawa nafsu, yang memang memiliki kecenderungan mengajak kepada keburukan (ammaratun bis su’). Setan tahu persis kecenderungan nafsu kita, dia terus berusaha agar manusia keluar dari garis yang telah ditentukan Allah, termasuk melepaskan hijab atau pakaian muslimah. Berikut ini tahapan-tahapannya.

I. Menghilangkan Definisi Hijab
Dalam tahap ini setan membisikkan kepada para wanita, bahwa pakaian apapun termasuk hijab (penutup) itu tidak ada kaitannya dengan agama, ia hanya sekedar pakaian atau mode hiasan bagi para wanita. Jadi tidak ada pakaian syar’i, pakaian ya pakaian, apa pun bentuk dan namanya..
Sehingga akibatnya, ketika zaman telah berubah, atau kebudayaan manusia telah berganti, maka tidak ada masalah pakaian ikut ganti juga. Demikian pula ketika seseorang berpindah dari suatu negeri ke negeri yang lain, maka harus menyesuaikan diri dengan pakaian penduduknya, apapun yang mereka pakai. Berbeda halnya jika seorang wanita berkeyakinan, bahwa hijab adalah pakaian syar’i (identitas keislaman), dan memakainya adalah ibadah bukan sekedar mode. Biarpun hidup kapan saja dan di mana saja, maka hijab syar’i tetap dipertahankan. Apabila seorang wanita masih bertahan dengan prinsip hijabnya, maka setan beralih dengan strategi yang lebih halus. Caranya?

Pertama, Membuka Bagian Tangan
Telapak tangan mungkin sudah terbiasa terbuka, maka setan mem-bisik kan kepada para wanita agar ada sedikit peningkatan model yakni membuka bagian hasta (siku hingga telapak tangan). “Ah tidak apa-apa, kan masih pakai jilbab dan pakai baju panjang? Begitu bisikan setan. Dan benar sang wanita akhirnya memakai pakain model baru yang menampakkan tangannya, dan ternyata para lelaki yang melihat nya juga biasa-biasa saja. Maka setan berbisik,” Tuh tidak apa-apa kan?

Kedua, Membuka Leher dan Dada
Setelah menampakkan tangan menjadi kebiasaan, maka datanglah setan untuk membisikkan hal baru lagi. “Kini buka tangan sudah lumrah, maka perlu ada peningkatan model pakaian yang lebih maju lagi, yakni terbuka bagian atas dada kamu.” Tapi jangan sebut sebagai pakaian terbuka, hanya sekedar sedikit untuk mendapatkan hawa, agar tidak gerah. Cobalah! Orang pasti tidak akan peduli, sebab hanya bagian kecil saja yang terbuka.
Maka dipakailah pakaian model baru yang terbuka bagian leher dan dadanya dari yang model setengah lingkaran hingga yang model bentuk huruf “V” yang tentu menjadikan lebih terlihat lagi bagian sensitif lagi dari dadanya.

Ketiga, Berpakian Tapi Telanjang
Setan berbisik lagi, “Pakaian kok hanya gitu-gitu saja, cari model atau bahan lain yang lebih bagus! Tapi apa ya? Sang wanita bergumam. “Banyak model dan kain yang agak tipis, lalu bentuknya dibuat yang agak ketat biar lebih enak dipandang,” setan memberi ide baru.
Maka tergodalah si wanita, di carilah model pakaian yang ketat dan kain yang tipis bahkan transparan. “Nggak apa-apa kok, kan potongan pakaiannya masih panjang, hanya bahan dan modelnya saja yang agak berbeda, biar nampak lebih feminin,” begitu dia menambahkan. Walhasil pakaian tersebut akhirnya membudaya di kalangan wanita muslimah, makin hari makin bertambah ketat dan transparan, maka jadilah mereka wanita yang disebut oleh Nabi sebagai wanita kasiyat ‘ariyat (berpakaian tetapi telanjang).

Keempat, Agak di Buka Sedikit
Setelah para wanita muslimah mengenakan busana yang ketat, maka setan datang lagi. Dan sebagaimana biasanya dia menawarkan ide baru yang sepertinya segar dan enak, yakni dibisiki wanita itu, “Pakaian seperti ini membuat susah berjalan atau duduk, soalnya sempit, apa nggak sebaiknya di belah hingga lutut atau mendekati paha?” Dengan itu kamu akan lebih leluasa, lebih kelihatan lincah dan enerjik.”
Lalu dicobalah ide baru itu, dan memang benar dengan dibelah mulai bagian bawah hingga lutut atau mendekati paha ternyata membuat lebih enak dan leluasa, terutama ketika akan duduk atau naik ke jok mobil. “Yah tersingkap sedikit nggak apa-apa lah, yang penting enjoy,” katanya.
Inilah tahapan awal setan merusak kaum wanita, hingga tahap ini pakaian masih tetap utuh dan panjang, hanya model, corak, potongan dan bahan saja yang dibuat berbeda dengan hijab syar’i yang sebenarnya. Maka kini mulailah setan pada tahapan berikutnya.

II. Terbuka Sedikit Demi Sedikit
Kini setan melangkah lagi, dengan trik dan siasat lain yang lebih ampuh, tujuannya agar para wanita menampak kan bagian aurat tubuhnya.

Pertama, Membuka Telapak Kaki dan Tumit.
Setan Berbisik kepada para wanita, “Baju panjang benar-benar membuat repot, kalau hanya dengan membelah sedikit bagiannya masih kurang leluasa, lebih enak kalau di potong saja hingga atas mata kaki.” Ini baru agak longgar. “Oh ada yang kelupaan, kalau kamu bakai baju demikian, maka jilbab yang besar tidak cocok lagi, sekarang kamu cari jilbab yang kecil agar lebih serasi dan gaul, toh orang tetap menamakannya dengan jilbab.”
Maka para wanita yang terpengaruh dengan bisikan ini buru-buru mencari model pakaian yang dimaksudkan. Tak ketinggalan sepatu hak tinggi, yang kalau untuk berjalan mengeluarkan suara yang menarik perhatian orang.

Kedua, Membuka Seperempat Hingga Separuh Betis
Terbuka telapak kaki telah biasa ia lakukan, dan ternyata orang-orang yang melihat juga tidak begitu peduli. Maka setan kembali berbisik, “Ternyata kebanyakan manusia menyukai apa yang kamu lakukan, buktinya mereka tidak bereaksi apa-apa, kecuali hanya beberapa orang. Kalau langkah kakimu masih kurang leluasa, maka cobalah kamu cari model lain yang lebih enak, bukankah kini banyak rok setengah betis dijual di pasaran? Tidak usah terlalu mencolok, hanya terlihat kira-kira sepuluh senti saja.” Nanti kalau sudah terbiasa, baru kamu cari model baru yang terbuka hingga setengah betis.”
Benar-benar bisikan setan dan hawa nafsu telah menjadi penasehat pribadinya, sehingga apa yang saja yang dibisikkan setan dalam jiwanya dia turuti. Maka terbiasalah dia memakai pakaian yang terlihat separuh betisnya kemana saja dia pergi.

Ketiga, Terbuka Seluruh Betis
Kini di mata si wanita, zaman benar-benar telah berubah, setan telah berhasil membalikkan pandangan jernihnya. Terkadang sang wanita berpikir, apakah ini tidak menyelisihi para wanita di masa Nabi dahulu. Namun buru-buru bisikan setan dan hawa nafsu menyahut, “Ah jelas enggak, kan sekarang zaman sudah berubah, kalau zaman dulu para lelaki mengangkat pakaiannya hingga setengah betis, maka wanitanya harus menyelisihi dengan menjulurkannya hingga menutup telapak kaki, tapi kini lain, sekarang banyak laki-laki yang menurunkan pakaiannya hingga bawah mata kaki, maka wanitanya harus menyelisihi mereka yaitu dengan mengangkatnya hingga setengah betis atau kalau perlu lebih ke atas lagi, sehingga nampak seluruh betisnya.”
Tetapi… apakah itu tidak menjadi fitnah bagi kaum laki-laki,” gumamnya. “Fitnah? Ah itu kan zaman dulu, di masa itu kaum laki-laki tidak suka kalau wanita menampakkan auratnya, sehingga wanita-wanita mereka lebih banyak di rumah dan pakaian mereka sangat tertutup. Tapi sekarang sudah berbeda, kini kaum laki-laki kalau melihat bagian tubuh wanita yang terbuka malah senang dan mengatakan ooh atau wow, bukankah ini berarti sudah tidak ada lagi fitnah, karena sama-sama suka? Lihat saja model pakaian di sana-sini, dari yang di emperan hingga yang yang bermerek kenamaan, seperti Cristian Dior, semuanya menawarkan model yang dirancang khusus untuk wanita maju di zaman ini. Kalau kamu tidak mengikuti model itu akan menjadi wanita yang ketinggalan zaman.”
Demikianlah, maka pakaian yang menampakkan seluruh betis biasa dia kenakan, apalagi banyak para wanita yang memakainya dan sedikit sekali orang yang mempermasalahkan itu. Kini tibalah saatnya setan melancarkan tahap terakhir dari siasatnya untuk melucuti hijab wanita.

III. Serba Mini
Setelah pakaian yang menampak kan betis menjadi pakaian sehari-hari dan dirasa biasa-biasa saja, maka datanglah bisikan setan yang lain. “Pakaian membutuhkan variasi, jangan itu-itu saja, sekarang ini modelnya rok mini, dan agar serasi rambut kepala harus terbuka, sehingga benar-benar kelihatan indah.”
Maka akhirnya rok mini yang menampakkan bagian bawah paha dia pakai, bajunya pun bervariasi, ada yang terbuka hingga lengan tangan, terbuka bagian dada sekaligus bagian punggung nya dan berbagai model lain yang serba pendek dan mini. Koleksi pakaiannya sangat beraneka ragam, ada pakaian pesta, berlibur, pakaian kerja, pakaian resmi, pakaian malam, sore, musim panas, musim dingin dan lain-lain, tak ketinggalan celana pendek separuh paha pun dia miliki, model dan warna rambut juga ikut bervariasi, semuanya telah dicoba.
Begitulah sesuatu yang sepertinya mustahil untuk dilakukan, ternyata kalau sudah dihiasi oleh setan, maka segalanya menjadi serba mungkin dan diterima oleh manusia.
Hingga suatu ketika, muncul ide untuk mandi di kolam renang terbuka atau mandi di pantai, di mana semua wanitanya sama, hanya dua bagian paling rawan saja yang tersisa untuk ditutupi, kemaluan dan buah dada. Mereka semua mengenakan pakaian yang sering disebut dengan “bikini”. Karena semuanya begitu, maka harus ikut begitu, dan na’udzu billah bisikan setan berhasil, tujuannya tercapai, “Menelanjangi Kaum Wanita.” Selanjutnya terserah kamu wahai wanita, kalian semua sama, telanjang di hadapan laki-laki lain, di tempat umum. Aku berlepas diri kalau nanti kelak kalian sama-sama di neraka. Aku hanya menunjukkan jalan, engkau sendiri yang melakukan itu semua, maka tanggung sendiri semua dosamu” Setan tak mau ambil resiko.

Penutup
Demikian halus, cara yang digunakan setan, sehingga manusia terjeru-mus dalam dosa tanpa terasa. Maka hendaklah kita semua, terutama orang tua jika melihat gejala menyimpang pada anak-anak gadis dan para wanita kita sekecil apapun, segera secepatnya diambil tindakan. Jangan biarkan berlarut-larut, karena kalau dibiarkan dan telah menjadi kebiasaan, maka sangat sulit bagi kita untuk mengatasinya. .
Membiarkan mereka membuka aurat berarti merelakan mereka mendapatkan laknat Allah, kasihanilah mereka, selamatkan para wanita muslimah, jangan jerumuskan mereka ke dalam kebinasaan yang menyeng-sarakan, baik di dunia maupun di akhirat. Wallahu a’lam bis shawab.

Sumber ide dan pokok pikiran: Kitab “At ta’ari asy syaithani”, Adnan ath-Thursyah, disadur dengan bebas.[alsofwah]

" wahai tuhan ku, aku tak layak kesyurgamu ...namun tak pula aku sanggup keNerakamu.. .......,kami lah hamba yang mengharap belas darimu ........Ya Allah jadikan lah kami hamba2 mu yang bertaqwa.... ..ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami, dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia.

BUJANG SUSAH

SPR gagal tangguh perintah kosongkan Kota Siputeh



Nov 23, 09 3:30pm

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak permohonan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk menangguhkan keputusan mengosongkan kerusi DUN Kota Siputeh di Kedah minggu lalu.

Suruhanjaya itu bagaimanapun akan membuat rayuan di Mahkamah Rayuan berhubung penolakan penangguhan tersebut.

Isnin lalu, hakim Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin memutuskan bahawa kerusi itu kosong selepas penyandangnya Datuk Abu Hassan Sarif tidak menghadiri dua persidangan DUN tahun ini.



Dalam keputusannya, hakim menegaskan bahawa SPR bertindak secara tidak wajar dan keputusan suruhanjaya itu bahawa Abu Hassan masih merupakan wakil rakyat bagi Kota Siputeh dan kerusi DUN itu tidak kosong, perlu dibatalkan.

"Meskipun saya bersetuju bahawa SPR mempunyai kuasa untuk menentukan kekosongan berlaku secara kebetulan, namun saya tidak berpendapat SPR dapat mengatasi kuasa Speaker mengikut Perkara 51 Undang-undang Tubuh Negeri Kedah," katanya dalam penghakimannya.

"Pada pandangan saya, Perkara 51 menjelaskan syarat yang menyebabkan kerusi menjadi kosong dan responden pertama (Abu Hassan) telah menepati syarat tersebut," kata hakim itu lagi ketika membenarkan semakan kehakiman yang difailkan oleh Speaker DUN Kedah Datuk Dr Abdul Isa Ismail.

Speaker DUN itu memfailkan semakan berkenaan pada 1 Oktober, selepas SPR membuat keputusan bahawa tidak berlaku kekosongan dalam kerusi DUN Kota Siputeh dan Abu Hassan masih merupakan wakil rakyatnya.

Abdul Isa memohon mahkamah mengisytiharkan bahawa Abu Hassan bukanlah wakil rakyat berikutan kegagalannya menghadiri dua persidangan DUN berturut-turut iaitu pada 19 April dan 9 Ogos tahun ini, dan kerusi itu adalah kosong.

Dalam permohonannya, Abdul Isa turut memohon perintah bagi SPR mengadakan pilihan raya kecil.


Malaysiakini.com


Masih ada dua mahkamah iaitu mahkamah rayuan dan mahkamah persekutuan...tengok le pulak hasil campurtangan mahkamah ini dalam DUN Kedah pula...!!!tunggu!!.Rasanya Mahkamah Rayuan terima rayuan SPR,kemudian mahkamah Persekutuan pula mungkin tolak...

DPPK Parit

`THE MAKING OF` PADANG FUTSAL ORANG MUDA GENG KITA





KUASA MAKLUMAT CABARAN UNTUK PEMUDA PAS

















Mungkin ramai yang pernah mendengar nama pony express inilah cara bagaimana maklumat disampaikan pada masa dahulu menggunakan kuda merentas keseluruh utara Amerika dari St joseph, Missouri hingga ke scramento California . Namun hari maklumat bergerak begitu pantas sepantas sentuhan dihujung jari .Kevin rudd perdana menteri Australia , memenangi pilihanraya dengan motto ‘Information is power’ .Ini menunjukkan keupayaan memanupulasi maklumat adalah kuasa yang begitu dominan didalam dunia politik .
Bila berbicara soal politik ,sudah pasti sesuatu maklumat itu mesti sampaikan agar rakyat mendapat maklumat yang tepat sebelum mereka mampu membuat keputusan yang betul didalam pilihanraya . Menjadi dilemma kepada parti pembangkang negara ini kerana ruang (access) untuk menyampai maklumat adalah amat terhad berbanding parti pemerintah yang boleh menggunakan pelbagai media tanpa ada sebarang sekatan . Cabaran inilah yang terpaksa dihadapi, untuk membentuk maklumat bukanlah satu perkara yang mudah dan usaha yang bersungguh mesti dilaksanakan bagi mempelbagaikan medium penyampaian agar penyaluran dapat halakan kepada sasaran yang tepat .
Dalam konteks kuasa maklumat cabaran kepada pemuda, pemuda
seharusnya berperanan supaya generasi baru dapat dibentuk menjadi golongan bermaklumat dan mampu membuat keputusan yang tepat bukan seperti mana golongan terdahulu yang hanya bergantung kepada sentimen-sentimen yang tidak lagi releven dengan perkembangan semasa .Golongan Muda merupakan pemimpin masa depan , yang akan mengambil tanggungjawab memimpin masyarakat dan negara . Maklumat yang diterima sudah pasti menjadi elemen penting dalam membentuk Indentiti dan karektor sesuatu individu terutama individu muda , apa yang penting ialah cabaran untuk membentuk individu –individu yang mempunyai kefahaman dan jiwa islam yang sebenar melalui proses penyampaian maklumat itu sendiri.
Hari ini pembentukkan karektor dan identiti golongan muda dibentuk melalui penerimaan maklumat –maklumat yang disalurkan oleh media –media samada melalui media konvensional atau media-media baru ict . Pembentukkan satu entiti yang ditempa dengan identiti yang liberal dan kebaratan itu membentuk konflik terhadap indentiti islam itu sendiri lalu mengujudkan benteng-benteng komunikasi (communication barrier ) diantara kedua-dua entiti. Kesan daripada penyaluran maklumat yang salah kepada golongan muda , menyebabkan mereka mulai mencipta persepsi yang buruk mengenai islam dan sudah pasti indentiti islam itu makin terhakis dari diri mereka .
Akibatnya sangat sukar untuk mendekati mereka apatah lagi untuk mendapatkan sokongan didalam pilihanraya, usaha perlu digembeleng untuk memberikan maklumat yang sebenar kepada anak-anak muda terhadap terhadap pas dan perjuangannya. Mungkin bentuk maklumat –maklumat yang hendak disampaikan bukan sekadar penyataan bertulis atau pengucapan(verbal )tetapi melalui sentuhan terus (engagement) terhadap kehendak dan keperluan mereka .
Mereka bukan lagi boleh menerima sesuatu yang konservatif dan statik tetapi mereka mahukan sesuatu yang baru yang mempunyai nilai tambah samaada ianya dalam bentuk ekonomi , hiburan ,keagamaan dan sebagainya . inilah cabaran sebenar, memulakan komunikasi kepada semua perkara berlandaskan kepada sesuatu yang principal dan fundamental(syariat islam )
.Dalam bahasa yang mudah tawarkan sesuatu yang alternatif kepada kehendak dan keperluan mereka .Sebagai contonh semasa y.b sallehuddin ayub menjadi ketua pemuda pas pusat, beliau telah memulakan apa yang dipanggil era enggagement yang dilhat sebagai produk alternatif yang ditawarkan untuk meruntuhkan benteng-benteng komunikasi ( Communication Barrier) diantara pas dan anak-anak muda ,apabila dewan pemuda pas pusat menganjurkan konsert di Markas Tarbiyah Pas taman Melewar . Anak-Anak muda melihat ini sebagai sesuatu yang tidak statik dan mempunyai nilai tambah ..Ini merupakan satu contoh terbaik dalam menangani permasalahan yang hurai kan oleh Prof Madya Abu Hasan yang menyatakan sokongan anak –muda terhadap pas semakin merosot .
Era enggagment ini mesti diteruskan sebagai satu legasi pimpinan pemuda pas terdahulu yang begitu relevan dengan tuntutan zaman.Bagaimanapunpemuda pemuda pas perlu diberi peluang dan ruang bagi memantapkan jati diri dalam konteks perjuangan pemuda..


Botaman (dppk parit)

GILA BOLA!