"Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk."

"Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: "Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran."

al kahf,13 & 14


Apabila pemerintah mereka tidak memerintah mengikut Kitabullah, ketahuilah bahawa Allah SWT akan pecah-belahkan mereka dan menjadikan mereka berbalahan sesama mereka.”;- (Riwayat Ibn Majah, Kitab al-Fitan (Hadith 4019), 2/ 1332).

KAMI DENGAR DAN KAMI TAAT

PALESTINE FOREVER

PALESTINE FOREVER

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY
KLIK TERUS KE FACEBOOK

Sabtu, Disember 04, 2010

FELDA OH! FELDA....

Hafiz Baqi   
KEMAMAN, 4 Dis: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) hanya menunggu beberapa minggu sahaja lagi untuk membawa sekurang-kurangnya 5000 peneroka ke mahkamah untuk menyaman Felda atas dakwaan melakukan penipuan.

Pengerusinya, Mazlan Aliman berkata, setakat ini 4000 peneroka sudah menyatakan kesanggupan untuk mengambil tindakan itu sekiranya diminta berbuat demikan.

"Ia bergantung kepada dua tuntutan kita kepada kerajaaan sehingga akhir Disember ini, kalau (kerajaan) masih tidak layan saman akan bermula," katanya yang mengakui telah menyediakan 30 peguam untuk menguruskan saman tersebut.

Kata Mazlan, dua tuntutan pihaknya kepada peneroka ialah pembayaran wang tanam semula kepada lebih 10 ribu peneroka yang masih belum diserahkan dan pengredan buah kelapa sawit dinaikkan kepada 23 peratus daripada 19 peratus mengikut piawaian sebenar.

Anak ketika ini terus menjalankan kaji selidik untuk mendapatkan jumlah semaksimanya peneroka yang masih belum dapat bayaran tanam semula daripada kerajaaan melalui pengedaran borang-borang kaji selidik ke seluruh negara untuk memastikan nama mereka tidak ketinggalan mendapat bayaran tanam semula.

"Mahkamah telah memutuskan kerajaan perlu bayar RM1700 seekar kepada peneroka untuk tanam semula, ini yang kita tuntut supaya kerajaan tunaikan kerana masih ramai (peneroka) belum dapat," katanya.

Begitu juga kata Mazlan dengan pengredan buah kelapa sawit, berdasarkan kes di Tanah Merah Kelantan terbukti berlaku manipulasi kepada harga perahan sawit yang merugikan peneroka.

Dalam kes tersebut, 14 peneroka Sungai Kemahang memenangi samannya ke atas Felda dan mendapat bayaran pampasan.

"Masalahnya sekarang kilang-kilang Felda masih melakukan perkara sama (pengredan perahan sawit) iaitu 19 peratus," kata Mazlan yang mendakwa telah membuat tinjauan ke beberapa kilang sawit Felda baru-baru ini.

"Maknanya walaupun selepas kes di Kemahang itu mereka tidak belajar apa-apa malah terus menipu peneroka," tambah Mazlan.

Ditanya tindakan saman itu boleh menjejaskan imej Felda dan seterusnya membentuk gambaran buruk kepada negara di mata dunia, Mazlan berkata beliau tidak boleh buat apa-apa kerana telah melakukan perundingan dan diplomasi.

"Saman ini adalah langkah seterusnya..apabila rundingan kita gagal dan tuntutan tidak dipenuhi, sekarang kita sedang tunggu respon kerajaan" ujarnya.

Dalam masa yang sama kata Mazlan, saman itu juga bakal membuka medan baru perjuangan Anak kerana mereka juga akan membuat semakan mahkamah berhubung bidang kuasa sebenar Felda berdasarkan Akta GSA 1960 (Group Settlement Act).

"Kita yakin banyak pelangaran dan salah guna kuasa dilakukan oleh Felda jika dirujuk kepada akta ini," ujarnya lagi ketika di program Himpunan Kebangkitan Rakyat Tertindas (Bangkit) anjuran Lujnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat di jalan Air Putih dekat sini.

Himpunan yang disertai kebanyakan peneroka felda itu telah dirasmikan oleh Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa.

Sebanyak dua kertas kerja dan dua slot khas mengenai masalah tanah dan peneroka Felda turut diadakan sepanjang himpunan tersebut sebelum ditutup dengan ceramah perdana oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Pengerusi PKR Pahang, Datuk Fauzi Abdul Rahman.

Bawa marhaen ke jalan raya

Dalam pada itu, Mazlan juga tidak menolak untuk mengambil tindakan lebih keras dalam menuntut hak dan keadilan ke atas rakyat tertindas iaitu membawa mereka turun ke jalan raya.

Malah kata Mazlan, pendekatan itu ada dalam perbincangan pihaknya dan sebelum pilihan raya umum adalah waktu sesuai untuk melakukannya.

"Kita jangkakan sekitar bulan April ini, kalau suara kita melalui diplomasi tidak diberi perhatian" katanya.

Kata Mazlan, perarakan itu untuk menghantar memorandum kepada Raja-Raja khasnya Yang DiPertuan Agong.

"(Jika dibuat) Ia secara besar-besaran, melibatkan rakyat daripada Sabah dan Serawak, Ngo-ngo dan parti-parti politik.

"Apa yang kita mahu sampaikan, isu tanah ini perkara serius dan besar kepada rakyat. Bayangkan, ketika himpunan Anak di Sabah, ada orang datang dari jauh, tujuh hingga lapan jam perjalanan untuk menemui Anak, kerana apa? kerana rumah mereka sedang dimusnahkan, ada yang dibakar dan tanah mereka dirampas," kata Mazlan.

HARAKAHDAILY

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ulasan anda akan dipantau,apa sahaja ulasan anda ianya bukan tanggungjawab pemilik blog,terima kasih kerana berani memberikan ulasan.

GILA BOLA!