"Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk."

"Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: "Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran."

al kahf,13 & 14


Apabila pemerintah mereka tidak memerintah mengikut Kitabullah, ketahuilah bahawa Allah SWT akan pecah-belahkan mereka dan menjadikan mereka berbalahan sesama mereka.”;- (Riwayat Ibn Majah, Kitab al-Fitan (Hadith 4019), 2/ 1332).

KAMI DENGAR DAN KAMI TAAT

PALESTINE FOREVER

PALESTINE FOREVER

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY
KLIK TERUS KE FACEBOOK

Isnin, April 04, 2011

Kerajaan tidak cermat tangani isu perpaduan

 
KUALA LUMPUR, 4 Aprli: Salahuddin Ayub (PAS-Kubang Kerian) mempersoal kerajaan yang tidak memanfaatkan segala cadangan dan kajian yang dibuat oleh Jawatankuasa Pilihan Khas mengenai Perpaduan dan Khidmat Negara yang ditubuhkan pada 2004.
Salahuddin sewaktu mengemukakan soalan tambahan pada sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini berkata, kerajaan mengeluarkan belanja yang banyak untuk jawatankuasa tersebut termasuk mengadakan sesi pendengaran awam mengenai masalah perpaduan namun ianya tidak digunakan untuk menambah baik perpaduan antara kaum di negara ini.
"Kerajaan pernah menubuhkan Jawatan Kuasa Khas Perpaduan tahun 2004 dan banyak belanja dikeluarkan untuk jawatankuasa ini dan kita mengadakan public inquiry namun ke mana hasil dapatannya?” soal beliau yang merupakan salah seorang anggota jawatankuasa tersebut.
Naib Presiden PAS itu juga berkata, kerajaan mencipta pelbagai slogan dan mengadakan integrasi kaum namun masih tidak cermat dalam menangani isu perpaduan khususnya novel Interlok yang mencetuskan kemarahan kaum India dan Cina.
"Kerajaan buat integrasi kaum,pelbagai slogan tapi sebagai contoh dalam isu Interlok kerajaan tidak cermat.
"Ada banyak novel lain boleh yang kita boleh dapatkan input yang bagus tapi kementerian pilih novel yang mencetuskan segala-galanya.
"Kita ada Biro Tata Negara yang nampaknya mencetuskan isu yang semakin hangat dalam negara," katanya.
Slogan 1Malaysia tegasnya tidak mampu menyelesaikan masalah perpaduan di negara ini.
"Adakah kerajaan bersedia meneliti perkara ini dan mengambil serius tentang perkara yang kita rasa kita boleh beri sumbangan kepada perpaduan dalam negara?" soalnya.
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk T. Murugiah dalam jawapannya bagaimanapun tetap mempertahankan slogan 1 Malaysia dengan mendakwa ianya memberi kesan positif kepada semua kaum dan diterima baik oleh rakyat.
Salahuddin dalam soalan asalnya meminta Perdana Menteri menyatakan langkah-langkah pro-aktif kerajaan bagi menjamin tahap keselamatan dan perpaduan rakyat berbilang kaum dalam negara ini agar terus terpelihara.
Beliau juga ingin tahu sama ada kerajaan mengenal pasti atau tidak terdapatnya elemen-elemen yang sedang menjalar dan merebak yang memungkinkan berlakunya tragedi yang tidak diingini berlaku di negara ini.

sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ulasan anda akan dipantau,apa sahaja ulasan anda ianya bukan tanggungjawab pemilik blog,terima kasih kerana berani memberikan ulasan.

GILA BOLA!