"Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk."

"Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: "Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran."

al kahf,13 & 14


Apabila pemerintah mereka tidak memerintah mengikut Kitabullah, ketahuilah bahawa Allah SWT akan pecah-belahkan mereka dan menjadikan mereka berbalahan sesama mereka.”;- (Riwayat Ibn Majah, Kitab al-Fitan (Hadith 4019), 2/ 1332).

KAMI DENGAR DAN KAMI TAAT

PALESTINE FOREVER

PALESTINE FOREVER

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY
KLIK TERUS KE FACEBOOK

Sabtu, Oktober 09, 2010

“ MALAYSIAN FIRST LADY” ANTARA DILEMA DAN KRONIKALITI DIDALAM UMNO

Khabarnya “ Our Malaysian first lady” akan menerima anugerah dari kerajaan negeri Melaka dengan anugerah gelaran Dato seri Utama , kerajaan negeri yang sama yang menganugerahkan gelaran Dato kepada Shah rukh Khan pelakon terkenal bollywood yang menjadi pujaan hati “Our Malaysian First Tea Lady “ Itu . Nampaknya gelaran itu akan menempat kan Datin Seri Rosmah Mansor sebaris dengan tokoh-tokoh yang banyak berjasa didalam umno seperti menteri KEKWA Dato Seri Utama Rais Yatim sedangkan dia bukanlah tokoh besar didalam umno Cuma isteri kepada perdana menteri yang mempunyai reputasi yang sentiasa dipertikaikan didalam sejarah kepimpinan negara. Kalau hendak dikira Tun Dr Hasmah lebih layak untuk ditonjolkan kerana beliau merupakan seorang perempuan yang menjadi tulang belakang kepada seorang pemimpin yang hebat “ Mahathir The Great Leader Of Malaysia”,mungkin itu analogi mudah untuk diketeng ahkan dan fikirkan bagaimana satu pertimbangan politik yang langsung tidak masuk akal itu masih lagi boleh bertaut dikalangan politicking-politicking umno. Melihatkan bagaimana kompentensi tidak lagi menjadi garis pemikiran kepada daya kepimpinan dalam umno , sudah tententu persoalan kredi biiti bukanlah lagi menjadi agenda utama dalam menentukan politikal survivor umno itu sendiri, apatah lagi untuk mengembeling sumber-sumber Inteluktual yang ada didalamnya untuk menjadi frontliner kepada umno itu sendiri dalam menghadapi era kemorosotan sokongan dan struktur nya yang semakin rapuh yang semakin terumbang –ambing dalam melayari bahtera politiknya .


Sudah tentu mereka yang punyai daya inteluktualiti dan berpemikiran kritis(critical minded) didalam umno yang katanya betul-betul cintakan umno amat resah dan gelisah untuk berhadapan dengan komplikasi hari –hari tua umno yang dilihat yang dilihat sangat –sangat kronikal itu. Rosmah Mansur bukanlah sehebat ratu Isabella yang mampu menggengam dan menghancurkan sebuah ketamadunan (andalusia ) yang sekian lama menjadi opposisi Kepada kewujudan bangsanya . Malah Rosmah sekadar duduknya sama rendah dengan Imelda Marcos,mungkin juga dia lebih hebat dari Imelda dengan koleksi kasutnya yang lebih banyak .

Tun Mahathir dizaman awal pembabitanya mencipta reputasinya tersendiri dengan menampilkan hasil penulisannya yang bertajuk “The Malay Dilemma” dilihat oleh kebanyakkan tokoh –tokoh umno pada ketika itu dapat memberikan sentuhan tersendiri dalam memacu hala tuju umno dalam mengharungi arena politik tanah air .Sudah tentu orang yang Idealistik sepertinya mampu membawa perubahan yang besar kepada umno . Hari ini umno terperangkap didalam dilemma yang dicipta oleh mereka sendiri dan dihurung dengan krisis kepimpinanan . Kemunculan Rosmah yang mahu membina reputasi nya sendiri ,mengangkat penampilan imej politik yang keterlaluan dengan ungkapan “First Ladynya itu telah membuatkan dikalangan Orang umno sendiri semakin loya dan meluat sedangkan dikala ini sepatutnya Umno mengangkat imej kepimpinan-kepimpinan yang mempunyai kredibiliti untuk mengembalikan keyakinan rakyat terhadap mereka sebaliknya mereka terpaksa memenuhi impian dan fantasi first Lady mereka yang mengimpikan dirinya diangkat seperti American First Lady , berdiri sama tinggi dengan Mrs Obama kononnya .

Umno semakin terjerumus didalam keadaan yang semakin kronik , mungkin kerana sikap individualistik dan agenda peribadi yang semakin bercambah telah mengatasi kepentingan

‘par ti , setiap pilihanraya kecil telah menjadi dilemma cukup besar kepada mereka apatahlagi untuk menghadapi Pilihanraya Umum yang nyata menuntut keyakinan tinggi dan percaturan yang jitu.Keadaan mereka yang sebegini sudah tentu meberikan ruang kepada pakatan untuk membuahkan hasil yang lebih baik dalam usaha mengambil alih tampok pemerintahahan negara.



Botaman



Dewan Pemuda Pas Parit



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ulasan anda akan dipantau,apa sahaja ulasan anda ianya bukan tanggungjawab pemilik blog,terima kasih kerana berani memberikan ulasan.

GILA BOLA!