"Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk."

"Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: "Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran."

al kahf,13 & 14


Apabila pemerintah mereka tidak memerintah mengikut Kitabullah, ketahuilah bahawa Allah SWT akan pecah-belahkan mereka dan menjadikan mereka berbalahan sesama mereka.”;- (Riwayat Ibn Majah, Kitab al-Fitan (Hadith 4019), 2/ 1332).

KAMI DENGAR DAN KAMI TAAT

PALESTINE FOREVER

PALESTINE FOREVER

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY
KLIK TERUS KE FACEBOOK

Ahad, Oktober 17, 2010

GERAKAN ISLAM MODERATE, NAJIB DAN AGENDA POLITIK BARAT

Memetik kata-kata seorang cendiakiawan mesir professor Muhamamad Al Mubarak berkata “ Orang yang memerhati dan memandang kepada bangsa ‘arab akan dapat melihat bagaimanakah bangsa Arab boleh berdiri di masa silam ditengah-tengah dua tamadun yang melebar dikiri dan kanan. Disebelah kirinya tamadun barat yang keterlaluan telah cuba mencipta gambaran dan imej manusia dengan alirannya yang kering pucat tak berhias dan tidak terjejas dengan hakikat keinsanannya. Di sebelah kanannya pula tamaddun kerohanian dan kejiwaan yang melambung kealam khayalan seperti yang terdapat di India dan China dan sebagainya.


Permulaan kewujudan islam ditengah-tengah kepesatan ketamadunan dunia , muncul didalam celah –celah masyarakat nomadik dan barbarik merupakan gambaran wajah islam yang sebenarnya yang bersifat’ moderate ‘ sebagai satu ideology ketuhanan yang berjaya memacu perubahan masyarakat jahilliyah arab dijazirah arab itu sendiri , malah pengaruhnya telah berkembang sehingga ke tiga perempat dunia .Istilah ‘moderate ` biasanya ditafsirkan sebagai keserdahanaan sehingga melampaui batas dan sifat kehambaan manusia kepada penciptanya,seringkalai ungkapan’ moderate ‘ini dimanipulasi untuk mengambarkan pemisahan dari kekangan agama itu adalah perlu bagi juzuk –juzuk tertentu untuk membuat perubahan dan mencapai kemajuan. Justeru golongan yang mahu terus berpegang kepada prinsip dan ajaran islam secara total dengan tidak berkompromi akan dilabelkan sebagai ekstrimis . Islam merupakan ajaran yang cukup sederhana(moderate ) sesuai untuk memenuhi keperluaan manusia samaada dari segi kerohanian dan fizikal , kesempurnaannya tidak perlu kepada modifikasi kerana islam merupakan ajaran yang syumul yang merangkumi semua aspek .

Baru –baru ini terdengar kembali suara-suara daripada mereka yang kononnya berfikiran sederhana ( moderate thinker ) yang menyatakan perlu ada ‘ global moderation movement’Gerakan moderasi global untuk menangani masalah eksrtimisme didalam dunia hari ini. Cetusan Idea dari pemimpin dunia islam ini merupakan satu petunjuk bahawa benih ‘idelisme moderate’ yang disemai dan dipupuk oleh barat selama ini telah mebiak subur didalam dunia islam itu sendiri dan menjadi racun yang cukup berbisa kepada islam umat lebih-lebih lagi ianya keluar dari mulut pemimpin nombor satu negara.

Apa yang dinyatakan oleh Najib dipersidangan bangsa –bangsa bersatu tersebut seharusnya menjadi perkataan-perkataan yang akan keluar dari mulut Presiden Barrack Obama kerana ianya merupakan dasar luar negara Uncle Sam itu yang beranggapan umat islam yang mahu mentabir negara mereka menurut perinsip dan perundangan islam merupakan ekstrimis yang harus hapuskan samaada secara fikrah atau pun secara penaklukan ketenteraan . Sudah tentu ianya akan memberikan implikasi politik kepada gerakan islam didalam negara ini yang dillihat mula bangkit sebagai satu masej pembaharuan politik yang bukan sahaja yang mulai diterima oleh orang –orang islam sendiri malahahan dikalangan orang-orang bukan islam .

Walau bagaimanpun apa yang berlaku dan bakal berlaku merupakan satu turning point kepada perkembangan politik negara . Usaha dan cita-cita yang murni mesti terus digembelingkan demi mencipta dimensi perubahan didalam mencorak masa depan islam dan negara walaupun terdapat cabaran besar yang menanti , sejarah telah membuktikan bahawa kerajaan yang hebat seperti kerajaan rome akhirnya telah tumbang kerana telah menggunakan pendekatan dan terma moderate terhadap agama demi menyesuaikan dengan matlamat bagi mencapai cita-cita dan kemahuannya.



Botaman

Dewan Pemuda Pas Parit

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ulasan anda akan dipantau,apa sahaja ulasan anda ianya bukan tanggungjawab pemilik blog,terima kasih kerana berani memberikan ulasan.

GILA BOLA!