"Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk."

"Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: "Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran."

al kahf,13 & 14


Apabila pemerintah mereka tidak memerintah mengikut Kitabullah, ketahuilah bahawa Allah SWT akan pecah-belahkan mereka dan menjadikan mereka berbalahan sesama mereka.”;- (Riwayat Ibn Majah, Kitab al-Fitan (Hadith 4019), 2/ 1332).

KAMI DENGAR DAN KAMI TAAT

PALESTINE FOREVER

PALESTINE FOREVER

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY
KLIK TERUS KE FACEBOOK

Ahad, Januari 24, 2010

Model Jilbab Wanita Yahudi





Ternyata wanita-wanita Yahudi (jewish) juga memakai head-scarf untuk menutupi kepala mereka. Namun, penggunaan jilbab mereka ini berbeda dengan kaum muslim. Dalam agama Islam, kerudung harus menutupi dada mereka.

Sedangkan pada wanita-wanita Yahudi, penggunaan kerudung tidaklah menutupi dada dan aurat-aurat (seperti dalam Islam) yaitu seluruh tubuh, kecuali wajah dan telapak tangan mereka… Kerudung wanita Yahudi ini masih memperlihatkan telinga, leher serta perhiasannya. Seperti dijelaskan dalam ayat-ayat Al-Quran ini:

“Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hemdaklah mereka menahan pandangannya, memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya…..”" (QS. An-Nur: 31)

dan pada Al-Quran surat Al-Ahzab:59

“Hai Nabi katakanlah kepada istri-istrimu, anak-anak perempuanmu dan istri-istri orang mu’min: “Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka….”"

Yang merupakan contoh-contoh model kerudung wanita Yahudi. Sebagai umat Islam, kita tidaklah boleh mengikuti langkah mereka , jika kita mengikuti suatu kaum maka kita adalah bagian dari kaum tersebut:

“Barangsiapa meniru-niru (menyerupai) suatu kaum, maka ia termasuk golongan mereka”. (HR. Imam Ahmad, bersumber dari Abdullah bin Umar shallallahu ‘alaihi wasallam dengan sanad hasan).

Sebagai Muslim, jangan sampai kita ikut-ikutan gayanya kaum lain, tapi ikutilah teladannya Nabi Muhammad SAW serta sahabat-sahabatnya yang terpercaya. Yang insyaAllah akan membawa keselamatan bagi kita di dunia serta di akhirat kelak. Berpikirlah dalam menggunakan pakaian kita, sudahkah sesuai?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ulasan anda akan dipantau,apa sahaja ulasan anda ianya bukan tanggungjawab pemilik blog,terima kasih kerana berani memberikan ulasan.

GILA BOLA!