"Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk."

"Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: "Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran."

al kahf,13 & 14


Apabila pemerintah mereka tidak memerintah mengikut Kitabullah, ketahuilah bahawa Allah SWT akan pecah-belahkan mereka dan menjadikan mereka berbalahan sesama mereka.”;- (Riwayat Ibn Majah, Kitab al-Fitan (Hadith 4019), 2/ 1332).

KAMI DENGAR DAN KAMI TAAT

PALESTINE FOREVER

PALESTINE FOREVER

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY
KLIK TERUS KE FACEBOOK

Jumaat, Januari 01, 2010

Pemuda PAS: Muzium Polis tak wajar label Ibrahim Libya ‘penjenayah’



KUANTAN, Jan 1 — Pemimpin Pemuda PAS mendakwa maklumat di Muzium Polis Diraja Malaysia di ibu negara menggambarkan Ibrahim Libya dan pengikut yang terlibat dalam peristima Memali lebih dua dekad lalu sebagai "penjenayah".

Sehubungan itu Exco Dewan Pemuda PAS Pahang, Aris Fezul Ismail berkata kepimpinan PAS pusat perlu mengambil tindakan sewajarnya untuk membetulkan maklumat tersebut yang dikhuatiri pihaknya akan memberi tafsiran yang jauh berbeza.

"Bagaimana Ustaz Ibrahim Libya dan pengikutnya boleh disebut sebagai penjenayah sedangkan Mahkamah Tinggi Alor Star sudah memutuskan sebaliknya dan Tuanku Sultan Kedah juga sudah berkenan melawat perkuburan mereka.

"Ini menghina mahkamah dan menghina perkenan Tuanku Sultan,” kata Aris Fezul yang melawat muzium itu baru-baru ini.

Permintaan itu turut disebarkan menerusi blog tukul besi.

Maklumat tentang tragedi Memali di muzium tersebut antara lain menyatakan bahawa "pada 19 Nov 1985 satu pertempuran telah tercetus dalam misi khas menangkap ketua penjenayah iaitu Ibrahim Mahmud atau lebih dikenali dengan nama Ibrahim Libya di Kampung Memali, Mukim Siang, Baling, Kedah.

"Mereka menggunakan kanak-kanak dan wanita sebagai benteng pertahanan diri setelah mengetahui kedatangan pihak polis.

"Dua buah kereta perisai terpaksa digunakan untuk merempuh masuk ke kawasan kediaman ketua mereka.

"Pihak polis terpaksa memisahkan wanita dan kanak-kanak daripada mereka sebelum serbuan dilakukan. Dengan laungan “ALLAHU AKHBAR” mereka menyerang pasukan polis dengan menggunakan senjata seperti lastik, panah beracun, ..."

Aris Fezul amat berharap pimpinan PAS, terutama PAS Kedah dapat melakukan sesuatu supaya maklumat di muzium tersebut boleh diubah.

“Kita tidak mahu Muzium Polis secara terus-terusan menghina mereka yang terkorban dalam tragedi Memali dan menjadi penyambung lidah Umno dan BN dalam menipu rakyat,” tegasnya.

"Apa yang saya nak pinta di sini kepada pihak yang berautoriti dalam PAS, tolonglah lakukan sesuatu terutama PAS Kedah.

"Sebenarnya saya sudah pernah mendengar komen ini dikemukakan setahun dua yang lalu. Saya tidak tahu apa tindakan yang telah diambil," kata tulisan dalam blog tukul besi.

Peristiwa Memali telah meragut 14 nyawa orang awam termasuk Ibrahim Libya, bekas pegawai Pusat Islam yang kemudiannya menjadi aktivis PAS dan 13 orang anak muridnya.

Empat orang anggota polis turut terkorban dalam kejadian ini.

Mahkamah Tinggi Alor Star telah memutuskan bahawa 14 orang yang menjadi mangsa tersebut bukan penjenayah dan memerintahkan supaya kerajaan membayar pampasan kepada balu-balu mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ulasan anda akan dipantau,apa sahaja ulasan anda ianya bukan tanggungjawab pemilik blog,terima kasih kerana berani memberikan ulasan.

GILA BOLA!