"Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk."

"Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: "Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran."

al kahf,13 & 14


Apabila pemerintah mereka tidak memerintah mengikut Kitabullah, ketahuilah bahawa Allah SWT akan pecah-belahkan mereka dan menjadikan mereka berbalahan sesama mereka.”;- (Riwayat Ibn Majah, Kitab al-Fitan (Hadith 4019), 2/ 1332).

KAMI DENGAR DAN KAMI TAAT

PALESTINE FOREVER

PALESTINE FOREVER

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY
KLIK TERUS KE FACEBOOK

Khamis, Ogos 12, 2010

Isu Poligami Bung - Hakim Durjana Rosakkan Sistem Kehakiman Yang Adil



Poligami Tanpa Kebenaran, Hukuman Mesti Tegas & Adil

Hukuman atas kesalahan poligami tanpa kebenaran, harus tegas dan perlu diselaras antara rakyat bawahan dan orang kenamaan, bukannya memberi kekebalan kepada pihak tertentu atau dilaksanakan secara berpilih-pilih.

Demikian tegas Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad apabila mengulas keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam yang menyaksikan Ahli Parlimen Kinabatangan, Bung Moktar Raden terlepas dari hukuman penjara.

Bercakap kepada TV Selangor, Khalid Samad menggesa jabatan agama dan mahkamah syariah supaya mempertimbang secara serius kewajaran hukuman penjara terhadap pesalah yang berpoligami tanpa kebenaran.

Beliau menegaskan setiap hukuman yang ditetapkan harus dilaksanakan secara adil baik terhadap orang awam mahupun orang kenamaan tanpa sedikitpun perbezaan.

“Saya rasa pejabat agama dan mahkamah syariah mesti memikirkan soal ini - sejauh mana mereka berasa peraturan yang wajar. Sekiranya mahu dilaksanakan dengan saksama.

"Jangan bila bila ada orang kenamaan diberikan dednda yang rendah dan kalau rasa hukuman penjara tidak sesuai dalam kes ini maka awal-awal lagi keluarkan hukuman itulah dari sistem hukuman,” katanya.

Dalam konteks ini, Khalid kesal kerana Bung Moktar selaku ahli parlimen gagal menunjukkan keperibadian terpuji.

“Sebagai penggubal undang-undang, Bung menunjukkan contoh yang tidak baik. Kalau ada peraturann yang dia tak setuju, sepatutnya dia bawa ke Parlimen, bukan langgar. Bila sudah langgar, hanya bayar denda RM1,000 - jumlah yang memang dia mampu bayar,” katanya. 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ulasan anda akan dipantau,apa sahaja ulasan anda ianya bukan tanggungjawab pemilik blog,terima kasih kerana berani memberikan ulasan.

GILA BOLA!