"Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk."

"Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: "Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran."

al kahf,13 & 14


Apabila pemerintah mereka tidak memerintah mengikut Kitabullah, ketahuilah bahawa Allah SWT akan pecah-belahkan mereka dan menjadikan mereka berbalahan sesama mereka.”;- (Riwayat Ibn Majah, Kitab al-Fitan (Hadith 4019), 2/ 1332).

KAMI DENGAR DAN KAMI TAAT

PALESTINE FOREVER

PALESTINE FOREVER

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY
KLIK TERUS KE FACEBOOK

Isnin, Mei 10, 2010

SORRY PDRM TERSILAP SAPU,SORI AMINUL RASHID TERSILAP TEMBAK


Belum lagi bau hanyir kes Aminul Rashid yang mati ditembak polis di shah alam timbul pula kes baru apabila seorang konstabel polis telah menembak seorang remaja dijalan seremban –jelebu apabila remaja tersebut enggan berhenti , tembakan tersebut telah menyebabkan mohd azizi azizi (17 tahun ) telah mengalami kecedearaan serius di perut dan beberapa hari sebelum itu dilaporkan didalam akhbar beberapa orang remaja telah merompak sebuah cyber café dan menyebabkan seorang daripadanya telah ditembak dikaki oleh oleh anggota polis yang kebetulan berada disitu. Jika diteliti pertembungan polis dengan remaja telah menjadi satu trend didalam seminggu dua ini dan persoalan yang timbul adakah kita mahu melihat perkara ini dari aspek politik sahaja atau kita mahu melihat institusi kepolisan sebagai sebahagian yang daripada perkhidmatan awam dibawah perlembabagaan persekutuan yang mana kehadiran mereka seharusnya menyuntik perasaan selamat didalam masyarakat bukan sebaliknya…..mungkin mengapa adik mohd azizi aziz engggan berhenti kerana dia merasa cuak dan phobia dengan kehadiran anggota polis.’


.Hari ini kita boleh melihat bagaimana penjenayah mempermainkan polis dengan ungkapan sorry pdrm tersilap sapu , bilamana mana penjenayah berkenanaan telah meninggalkan kereta rasmi ketua polis selangor disebuah tempat letak kereta .Kereta tersebut telah dicuri sehari sebelum itu. Nampaknya penjenayah ini benar-benar telah hilang rasa takut dan hormat kepada polis barangkali bersimpati dengan nasib orang awam yang asyik saja menjadi mangsa muncung pistol anggota polis .. yang sepatutnya dihalakakan kepada mereka .

Setipa kali berlaku nya kes seumpama ini anggota berkenaan yang terlibat akan digantung serta merta dan kemudiaanyas akan didakwa dimahkamah sebagai individu yang akan dipertanggung jawabkan diatas kesalahanan mereka secara induvidiu . Oleh itu rsanya perlu untuk kita mencetuskan satu persoalan disini, apa sudah jadi dengan apa yang dipanggil Standard Operation Procedure (sop ) yang diwar-warkan oleh Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hasan dan apa sebenarnya arahan yang terkandung sehingga menyebabkan kejadian menemabak orang awam sering kali berulang . rasanya tidak adil semata-mata kita meletakkan kesalahanan keatas anggota bawahan sahaja . Penyiasatan yang lebih teliti perlu djalankan bukan sahaja kepada anggota melakukan kesalahan tetapi juga dasar dan rangka operasi kerja Pdrm juga perlu dilakukan post mortem oleh satu suruhanjaya bebas bagi memasstikan imej Pdrm dapat dipulihkan .

Ini bukanlah kes pertama kesalahna yang melibatkan nyawa orang awan malahan telah berlaku banyak kes sebelum ini .lihat saja kes Kugan yang mati didalam penjara adakah cukup dengan ungkapan sorry tersalah pukul, yang melibatkan kes Altantuya sorry tersalah letup atau yang melibatkan kematian adik Aminul Rashid –sorry tersalah tembak .

Bolehkah kita semua memejamkan mata melihat perkara yang tidak sepatutnya berlaku didalam negara kita. Kes yang melibatkan Altantuya dua inspektor dari unit tindakan khas dihukum gantung sampai mati , atas sebab melakukan pembunuhan tanpa sebab-

Membunuh dengan membabi buta , adakah jawapan seumpama ini dapat kita terima dengan akal yang waras sudah tentu ada arahan (chain of command) yang menyebabkan anggota tersebut melakukan perkara perbuatan terssebut begitu juga kes yang melibatkan Adik Aminul Rashid sudah tentu sesuatu yang terkandung didalam Stanadard Operation Procedure (sop) itu telah mendorong anggota tersebut melepaskan tembakan kepada adik Aminul Rashid da Adik Azizi Aziz ..semuanya perlu diperbetulkan ..perlu ada total tranformation didalam Instutuisi kepolisan…..





-------botaman-------

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ulasan anda akan dipantau,apa sahaja ulasan anda ianya bukan tanggungjawab pemilik blog,terima kasih kerana berani memberikan ulasan.

GILA BOLA!