"Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk."

"Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: "Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran."

al kahf,13 & 14


Apabila pemerintah mereka tidak memerintah mengikut Kitabullah, ketahuilah bahawa Allah SWT akan pecah-belahkan mereka dan menjadikan mereka berbalahan sesama mereka.”;- (Riwayat Ibn Majah, Kitab al-Fitan (Hadith 4019), 2/ 1332).

KAMI DENGAR DAN KAMI TAAT

PALESTINE FOREVER

PALESTINE FOREVER

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY
KLIK TERUS KE FACEBOOK

Isnin, Mac 08, 2010

Pengasas laman Facebook seorang pengodam emel


Pengasas laman web perkongsian sosial Facebook di Internet, Mark Zuckerberg didakwa menggodam akaun e-mel beberapa saingannya dan wartawan, lapor akhbar Mail On Sunday semalam.

Ketua pegawai eksekutif laman perkongsian sosial yang paling berjaya di dunia itu didakwa melanggar sekurang-kurangnya dua privasi dalam satu siri artikel yang disiarkan oleh BusinessInsider.com.

Sebagai sebahagian daripada siasatan yang dilakukan selama dua tahun mengenai pengasas Facebook itu, majalah tersebut mendedahkan apa yang didakwanya sebagai satu penggodaman pada 2004.

Pada satu kejadian, majalah itu melaporkan bahawa Zuckerberg mendapati bahawa akhbar Universiti Harvard, The Crimson merancang untuk menyiarkan artikel mengenai dirinya pada 2004.

Dia dituduh menggunakan kata laluan beberapa pemberita akhbar berkenaan untuk menggodam akaun mereka.

Pada satu lagi kejadian, majalah BusinessInsider.com mendakwa Zuckerberg menggodam akaun beberapa saingannya di Universiti Harvard yang menuduhnya mencuri idea mereka bagi mewujudkan laman perkongsian sosial tersebut.

Dia kemudian didakwa cuba untuk mensabotaj rangkaian saingannya yang telah mereka wujudkan.

Majalah itu mendakwa Zuckerberg mengetahui akhbar The Crimson merancang untuk menulis satu artikel apabila dia dipanggil untuk ditemu ramah pada 2004.

Akhbar itu merancang untuk menyiasat dakwaan yang dilakukan oleh beberapa pelajar Universiti Harvard bahawa Zuckerberg telah mencuri idea rangkaian sosial mereka.

Dakwaan itu kini telah didokumenkan dan menjadi satu tuntutan undang-undang bernilai AS$65 juta (RM218 juta).

Pada 2004, Facebook yang kini mempunyai pengguna lebih 40 juta orang di seluruh dunia dan nilainya ialah berjuta-juta dolar masih dianggap merupakan satu rangkaian yang terhad kepada pelajar-pelajar Universiti Harvard yang dikenali sebagai Thefacebook.com.

Pada ketika itu, Zuckerberg terlibat dalam satu perbalahan dengan tiga lagi pelajar Universiti Harvard yang telah memintanya untuk membantu mereka mewujudkan satu laman web sosial.

Pelajar-pelajar lain Universiti Harvard itu, Cameron Winklevoss, Tyler Winklevoss, dan Divya Narendra telah menuduh Zuckerberg dengan sengaja untuk menyalahfahamkan mereka mengenai kesediaannya untuk membantu mereka mewujudkan laman web mereka, HarvardConnection.com.

Ketiga-tiga mereka telah mendekati akhbar itu, The Crimson berhubung dakwaan yang dibuat ke atas Zuckerberg.

Menurut akhbar tersebut, pemberita-pemberita The Crimson kemudiannya bercakap berhubung dakwaan ke atas Zuckerberg.

Zuckerberg dilihat cuba untuk meyakinkan akhbar berkenaan bahawa rangkaian sosial yang sedang diciptanya itu berbeza dengan HarvardConnection.com.

Pada awalnya, dia menganggap HarvardConnection.com sebagai satu laman temu janji.

Akhbar itu menarik artikel berkenaan.

Bagaimanapun, selepas beberapa dakwaan lain muncul, Zuckerberg menjadi bimbang bahawa akhbar berkenaan akan menyiarkan berita mengenainya semula.

Majalah BusinessInsider.com mendakwa, Zuckerberg kemudian memberitahu seorang rakannya bahawa dia telah menggodam akaun kakitangan akhbar The Crimson.

Zuckerberg didakwa memberitahu rakannya itu bahawa dia menggunakan TheFacebook.com untuk mencari anggota yang merupakan kakitangan akhbar The Crimson.

Dia kemudian memeriksa satu laporan mengenai kesilapan kata masuk untuk melihat jika terdapat sebarang anggota-anggota akhbar The Crimson telah menggunakan kata laluan yang tidak betul ke dalam TheFacebook.com.

Majalah itu mendakwa bahawa Zuckerberg pernah berkata bahawa dia cuba menggunakan kata laluan yang tidak betul untuk mengakses e-mel akaun anggota-anggota pelajar Universiti Harvard di Amerika Syarikat.

Dalam dua kejadian, majalah itu mendakwa, dia berjaya dan mampu untuk membaca e-mel antara kakitangan akhbar The Crimson yang membincangkan kemungkinan untuk menulis artikel berhubung tuduhan yang berlaku ke atas dirinya.

SEORANG lelaki Indonesia memeriksa laman Facebooknya di sebuah kafe Internet, Jakarta pada 17 Februari lalu.

Dengan perkataan lain, dakwa majalah itu, Zuckerberg dilihat menggunakan data masuk peribadi dari TheFacebook untuk menggodam ke dalam e-mel akaun berasingan daripada beberapa pengguna TheFacebook.

Ia bukannya kali pertama Zuckerberg melanggar privasi.

Dalam satu artikel berasingan, majalah itu menuduh bahawa Zuckerberg telah menggodam beberapa saingannya di HarvardConnection.com - iaitu pada Mei 2004, ia dinamakan semula ConnectU.

Walaupun Facebook telah popular pada musim panas 2004 dengan mencapai berjuta-juta pengguna, Zuckerberg, menurut majalah tersebut masih berasa bimbang mengenai persaingannya itu.

Kebimbangan itu menyebabkannya menggodam ke dalam laman ConnectU dan membuat beberapa perubahan bagi memperbanyakkan profil pengguna termasuk salah seorang daripada pengasasnya dan seorang rakan yang menuduhnya mencuri idea Facebook, Cameron Winklevoss.

Majalah BusinessInsider.com menuduh Zuckerberg mencipta satu akaun palsu yang dipenuhi dengan maklumat palsu Winklevoss.

Zuckerberg turut didakwa memasuki akaun beberapa pengguna ConnectU dan mengubah setting privasi yang dilihat untuk menjadikan sukar bagi orang ramai mencari rakan di rangkaian itu.

Majalah itu mendakwa, Zuckerberg menjadikan 20 akaun ConnectU tidak aktif.

Apabila Facebook didekati dengan banyak dakwaan oleh majalah BusinessInsider.com, syarikat tersebut memberitahu akhbar Mail Online di Britain: "Kita tidak akan berbahas mengenai pergelutan perbicaraan dan sumber-sumber tanpa nama yang mahu menulis semula sejarah awal Facebook atau memalukan Zuckerberg dengan beberapa tuduhan."

-Neutral Daily-

2 ulasan:

  1. asalamualaiikum kpd pemuda pas parit.turun turun le ke bandar seri iskandar utuk adakan program pas d sini

    BalasPadam
  2. ...utk maklumat semua ahli penyokong pas parit.mamak mugabe akn turun k bakri rais pada 10 mac ni.idak k nak sambut mb mahkamah tu.tambahan pulak jerok anto nasa yg maknye tak ngajo nipu..

    BalasPadam

ulasan anda akan dipantau,apa sahaja ulasan anda ianya bukan tanggungjawab pemilik blog,terima kasih kerana berani memberikan ulasan.

GILA BOLA!