"Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk."

"Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: "Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran."

al kahf,13 & 14


Apabila pemerintah mereka tidak memerintah mengikut Kitabullah, ketahuilah bahawa Allah SWT akan pecah-belahkan mereka dan menjadikan mereka berbalahan sesama mereka.”;- (Riwayat Ibn Majah, Kitab al-Fitan (Hadith 4019), 2/ 1332).

KAMI DENGAR DAN KAMI TAAT

PALESTINE FOREVER

PALESTINE FOREVER

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY
KLIK TERUS KE FACEBOOK

Ahad, Februari 07, 2010

Jasa alat propaganda Umno, mansuh segera

BUKIT BENDERA, 7 Feb: Perkhidmatan Hal Ehwal Khas (Jasa) dan Biro Tata Negara (BTN) serta agensi-agensi propaganda lain perlu dimansuhkan segera kerana selama ini wujud dengan peruntukan wang cukai rakyat semata-mata untuk kepentingan Umno dan Barisan Nasional (BN) serta bersifat anti pembangkang.

Ahli Parlimen Bukit Bendera, Liew Chin Tong berkata, Umno dan BN boleh menggunakan sumber-sumber parti dan bukannya menyalahgunakan wang rakyat untuk alat propaganda mereka.

Katanya, jika agensi-agensi itu dikekalkan, akan terus timbul suara-suara perkauman dan anti-perpaduan yang lahir dari budaya pemikiran sempit Jasa dan BTN.

Beliau juga menuntut Jasa selaku sebuah agensi kerajaan pusat meminta maaf kepada rakyat Malaysia atas kenyataan bekas pegawai khas Perdana Menteri, Datuk Nasir Safar yang berbau perkauman dengan memperlekehkan kaum bukan Melayu, baru-baru ini.

Ini, katanya kerana Jasa sebagai sebuah jabatan di bawah Kementerian Penerangan, Komunikasi, Kebudayaan dan Warisan secara sedar telah menganjurkan majlis “Rapat 1Malaysia” di Melaka di mana Nasir berpeluang membuat kenyataan yang menghina sebahagian besar rakyat Malaysia.

Jasa, ujarnya sebagaimana BTN yang juga sebuah agensi kerajaan pusat, telah terlibat dengan usaha-usaha menanam unsur-unsur negatif terhadap hubungan antara kaum serta menabur kebencian terhadap pihak pembangkang.

Sebagai penganjur majlis di Melaka itu, Jasa mesti meminta maaf kerana program anjurannya bercanggah dengan slogan perpaduan kaum “1Malaysia” yang dibawakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Menurutnya, walaupun ramai mengetahui tentang BTN tetapi masih kurang faham dengan fungsi dan peranan Jasa sebagai salah satu agensi propaganda untuk kerajaan Umno dan BN.

Walaupun jabatan tersebut hanya mengupah 150 pegawai dan kakitangan kerajaan sepenuh masa, Jasa digunakan sebagai saluran bagi kerajaan Umno dan BN untuk membayar pertugas-pertugas parti-parti kompomen dengan sumber kerajaan termasuk wang cukai rakyat.

“Saya pernah bertanyakan bekas Menteri Penerangan, Datuk Shabery Cheek di Parlimen semasa perbahasan Bajet 2009 dan diberitahu bahawa seramai 1,100 orang telah ditakrifkan sebagai pegawai Jasa yang dibayar gaji oleh kementerian tersebut. Kebanyakan mereka adalah ahli-ahli akar umbi Umno dan BN,” ujarnya dalam kenyataan kepada harakahdaily.

Melalui Bajet, tambahnya, Jasa diperuntukkan sebanyak RM 54.86 juta pada tahun 2010 manakala peruntukan pada tahun sebelumnya adalah RM 67.36 juta.

Tambahnya, peruntukan kepada Jasa ini hampir sama dengan peruntukan kerajaan kepada Parlimen termasuk alaun yang dibayar kepada ahli-ahli parlimen, Parlimen Malaysia hanya diberikan peruntukan RM66.28 juta untuk tahun ini manakala RM70.49 juta disediakan untuk tahun lepas di mana Parlimen mempunyai 263 orang pegawai dan kakitangan tetap.

“Ini bererti kerajaan Barisan Nasional menganggap Jasa, sebagai alat propaganda, sama penting dengan Parlimen yang merupakan badan perundangan persekutuan dan penggubal undang-undang negara,” ujarnya.

-harakahdaily.net-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ulasan anda akan dipantau,apa sahaja ulasan anda ianya bukan tanggungjawab pemilik blog,terima kasih kerana berani memberikan ulasan.

GILA BOLA!