"Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk."

"Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: "Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran."

al kahf,13 & 14


Apabila pemerintah mereka tidak memerintah mengikut Kitabullah, ketahuilah bahawa Allah SWT akan pecah-belahkan mereka dan menjadikan mereka berbalahan sesama mereka.”;- (Riwayat Ibn Majah, Kitab al-Fitan (Hadith 4019), 2/ 1332).

KAMI DENGAR DAN KAMI TAAT

PALESTINE FOREVER

PALESTINE FOREVER

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY

JOM SERTAI FACEBOOK HARAKAHDAILY
KLIK TERUS KE FACEBOOK

Jumaat, Februari 19, 2010

Pejabat Pelajaran pun jadi “cawangan” Umno juga?

Barisan Nasional (BN), khususnya Umno Terengganu tersilap besar sekiranya menyangka kehadiran Tan Sri Muhyiddin Yassin ke negeri itu pada Sabtu (13 Februari) lalu telah memberikan impak positif terhadap imej dan moral parti itu di kalangan rakyat setempat.

Dalam kes program di Besut hari itu, perbuatan Umno berselindung di sebalik program bertemakan pendidikan untuk memaksa kehadiran penjawat awam ke program yang sebenarnya dianjurkan parti itu bukan sahaja tindakan keji dan tidak bermaruah, malah turut menggambarkan kedayusannya menghadapi realiti sokongan masyarakat terhadapnya.


Sedari awal program berkenaan diuar-uarkan, maudhuk sebenar program itu sudah dipertikaikan. Paling dipersoalkan ialah kehadiran Muhyiddin itu atas sifat beliau sebagai apa. Menteri Pelajaran, Timbalan Perdana Menteri ataukah Timbalan Presiden Umno?

Beberapa pemidang yang dipasang seminggu lebih awal di sekitar daerah Besut bagi menyambut kehadiran beliau juga tidak menjelaskan kekeliruan itu. Yang tertera hanyalah gambar dan nama Muhyiddin serta logo Umno. Beliau tidak diperkenalkan sama ada selaku seorang menteri atau timbalan presiden partinya.

Di antara pihak yang dikerah menjayakan program berkenaan ialah para guru. Difahamkan setiap sekolah di Besut diarahkan menghantar sekurang-kurangnya 30 warga masing-masing bagi menjayakannya.

Perlu diingat program berkenaan berlangsung pada hari Sabtu. Bukankah suatu ketika dulu pernah ada arahan daripada Kementerian Pelajaran agar tidak diadakan program untuk para guru pada hari Sabtu? Ketika itu beriya-iya benar kerajaan berhujah merasionalkan ketetapan itu, kononnya agar cuti hujung minggu benar-benar bermanfaat buat warga pendidik. Kini apa sudah jadi dengan “keprihatinan” itu?

Untuk para guru ini dinyatakan bahawa program yang bakal diadakan itu ialah berkaitan anugerah kecemerlangan pendidikan. Lalu timbul persoalan, entah sudah berapa kali program sedemikian diadakan sejak selesainya ujian-ujian besar tahun lalu? Barangkali Umno fikir warga pendidik tidak begitu cerdik untuk mempertikaikan kewajaran mengulangi program sama beberapa kali.

Tak apalah, itu masalah Umno. Jika dia merasakan dengan merendah dan memperlekeh keupayaan minda dan tahap pemikiran para guru, parti itu akan semakin kuat dan mendapat sokongan rakyat, biarkanlah ia terus dengan kebebalannya itu.

Ertinya program itu digambarkan sebagai meraikan kehadiran Muhyiddin selaku Menteri Pelajaran. Namun, maksud penganjurannya tidak sukar dihidu. Tembelang Umno memperalatkan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) untuk memaksa warga pendidik hadir terdedah juga.

Salah satu kekeliruan itu ialah apabila surat jemputan ke majlis itu dikatakan turut menyertakan aturcara yang berbaur politik. Antaranya ialah aturcara menyanyikan lagu Umno.

Kepada warga awam pula diumumkan bahawa program itu ialah Juara Rakyat anjuran Umno. Bagi maksud menguar-uarkannya kepada masyarakat, Umno sanggup melanggar pantang larangnya sendiri dengan mencampur adukkan agenda politiknya ke dalam masjid. Difahamkan beberapa masjid utama di Besut mengambil kesempatan sebelum solata Jumaat sehari sebelumnya mengumumkan program tersebut dan menjemput hadirin menjayakannya.

Ertinya sudah terang lagi bersuluh bahawa kehadiran Muhyiddin ke Besut minggu lalu adalah untuk program partinya. Justeru, adalah tidak munasabah hakikat itu tidak disedari PPD sebelum ia tergamak mengarahkan setiap sekolah memaksa kehadiran para guru ke program itu.

Hal inilah yang amat dikesalkan. Kesediaan PPD diperalatkan Umno untuk bekerjasama menjayakan program parti dengan memaksa penjawat awam adalah amat menghinakan. Ia bukan sahaja bercanggah dengan peraturan am yang melarang penjawat awam dilibatkan dengan politik, malah menyalahi hak dan kebebasan individu memilih kecenderungan politik mereka.

Umno mungkin merasa bangga apabila program Juara Rakyat anjurannya berjaya disempurnakan. Namun, parti itu jangan ingat perbuatannya menyalahgunakan kuasa, peruntukan dan berbagai kemudahan kerajaan untuk kepentingan politiknya direstui rakyat.

Apa yang lebih mendukacitakan ialah apabila PPD bertindak seolah-olah sebagai sebuah “cawangan baru” Umno. Jika sebelum ini hebat dipertikaikan beberapa institusi pentadbiran seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang cenderung bertindak mempertahankan kepentingan Umno-BN, kini tanggapan serupa berjangkit kepada institusi pentadbiran pelajaran pula.

Hakikat itu turut terserlah dalam program Juara Rakyat di Hulu Terengganu lebih dua minggu lalu. Umno dikatakan telah memaksa lebih 300 mahasiswa Universiti Darul Iman Malaysia (UDM) Kampus KUSZA Gong Badak berkampung di kawasan program beberapa hari sebagai anak angkat kepada penduduk terpilih. Mereka inilah yang dikerah bergotong-royong kononnya bagi menjayakan program khidmat masyarakat. Sedangkan ia dikatakan bukan sepertimana yang ada dalam perancangan pihak kampus berkenaan.

Umno sekali lagi meraih nama atas kejayaan program itu, sedangkan yang dipaksa berpenat lelah dua-tiga hari ialah budak-budak universiti itu. Itulah imej hodoh Umno, dulu, kini dan selamanya!

-detikdaily-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ulasan anda akan dipantau,apa sahaja ulasan anda ianya bukan tanggungjawab pemilik blog,terima kasih kerana berani memberikan ulasan.

GILA BOLA!